|
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۶، شماره ۱۰، صفحات ۹۱۳-۹۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیلی بر ابعاد شخصیت دانشآموزان متوسطه دوم و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در ناحیه ۴ شهر شیراز سال ۱۳۹۳ |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: دسترسی به شبکههای اجتماعی مجازی پدیدهای رو به گسترش است و هر روز شمار بیشتری از نوجوانان در زمره کاربران این شبکهها قرار میگیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت دانشآموزان و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی انجام گردید. مواد و روشها: طرح تحقیق این مطالعه از انواع همبستگی است. جامعه مورد بررسی دانشآموزان متوسطه دوم در اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز بود. حجم نمونه دانشآموزان 62 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (فرم کوتاه) و پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی که توسط محققین ساخته شده بود، اجرا گردید. جهت انجام تحلیلهای آماری از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد دانشآموزانی که دارای شخصیت روان آزردگی هستند وابستگی بیشتری به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را نیز تجربه میکنند. این رابطه درسطح 01/0 و با ضریب همبستگی 361/0 معنادار بود. همچنین، دانشآموزانی که دارای شخصیت توافقپذیری هستند وابستگی بیشتری را به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی نشان داده اند. این رابطه درسطح 05/0 و با ضریب همبستگی 260/0 معنادار بود. بعد روان آزردگی 13/0از واریانس مربوط به کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را تبیین نمود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که از ابعاد مختلف شخصیت، تنها ویژگی شخصیتی روان آزردگی میتواند کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را پیش بینی نماید. واژههای کلیدی : شخصیت، شبکههای اجتماعی، دانشآموزان |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شخصیت، شبکههای اجتماعی، دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
An Analysis of Secondary High School Students' Personality Dimensions and the Use of Virtual Social Networks in the 4th District of Shiraz City, 2014 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Access to virtual social networks is a growing phenomenon and an increasing number of adolescents join these networks everyday. The purpose of this study was to investigate the relationship between students' personality dimensions and the use of virtual social networks. Materials and Methods: The research design of this study was a correlation method. The population of this study were secondary high school students in the Shiraz 4th District Education Department. 62 students were selected by simple random sampling. A shortened version of the NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) and a virtual social network questionnaire developed by the researchers were implemented. For statistical analysis, the correlation coefficient and multiple regressions were used by stepwisemethod. Results: The findings of this study showed that students with a neuroticism personality experience greater dependence to the use of virtual social networks. This relationship was significant at the level of 0.01 and with a correlation coefficient of 0.361. Also, students who have an agreeableness personality showed greater dependence to the use of virtual social networks. This relationship was significant at the level of 0.05 and with a correlation coefficient of 0.260. Neuroticism dimension explained 0.13 variances related to the quality of using virtual social networking. Conclusion: The results of this study show that, from different dimensions of personality, only personality characteristics of neuroticism can predict the quality of using virtual social networks. Keywords: Personality, Social Networks, Students Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Larestan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Bazrafshan M, Ghaedian Sh, Foroutani M.R., Y. Gholami. An Analysis of Secondary High School Students' Personality Dimensions and the Use of Virtual Social Networks in the 4th District of Shiraz City, 2014. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 16(10): 913-24. [Farsi] |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Personality, Social Networks, Students |
|
نویسندگان مقاله |
محمدرفیع بذرافشان | m r bazrafshan larestan university of medical sciences دانشکده علوم پزشکی لار
شایان قایدیان | sh. ghaedian larestan university of medical sciences دانشکده علوم پزشکی لار
محمدرضا فروتنی | m r foroutani larestan university of medical sciences دانشکده علوم پزشکی لار
یونس غلامی | y. gholami دانشگاه پیام نور شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور شیراز (Payame noor university of shiraz)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3337-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-572147.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|