این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 13 مهر 1404
روان سنجی
، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۱۰۱-۱۳۱
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک – جانسون در دانشآموزان دبستانی
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق به «ویژگیهای روانسنجی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون در دانش آموزان دبستانی» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا دفترچه تکمیلی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون در دانشآموزان، دارای ویژگیهای روان سنجی مطلوب است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی جای میگیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان دبستانی شهر تهران تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 150دانشآموز (از هر 5 ناحیه شهر تهران یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) که هر لایه 30 نفر را در برمیگرفت، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون (10 آزمون تکمیلی)، بهعنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب میباشد. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که با استفاده از روش آلفا کرانباخ آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 96/0، با استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون آزمونهای «بازشناسی تصویر» و «نام گذاری سریع تصویر» با ضریب 97/0 بالاترین ضرایب را به خود اختصاص دادهاند و دارای تجانس درونی میباشند؛ همچنین، با استفاده از روش آزمون- بازآزمون آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 98/0 بالاترین ضرایب را داشته و دارای ثبات میباشد. با توجه به اینکه ضریب همبستگی در آزمون سلاست بازیابی و برنامهریزی با استدلال سیال، آزمون اطلاعات عمومی با دانش، آزمون حافظه برای کلمات با حافظه فعال و آزمون توجه شنیداری با حیطه کلامی بالاتر از 60/0 میباشد، از اینرو، آزمونهای نسخه سوم نوین وودکاک- جانسون (آزمونهای تکمیلی) با نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه دارای روایی ملاک (از نوع همزمان) میباشند. در نهایت، ابزار مزبور با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی دارای روایی عاملی بوده و میتواند 7 عامل نظریه کتل، هورن و کارول (CHC) را تبیین کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of the Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) Scales in Elementary School Students
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, "Psychometric Properties of the Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) in Elementary Students" and Main Research Question thus Raised is Whether Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) in Elementary Students Desirable Properties Psychometric? Research Method in Research Methodology with an Emphasis on the Psychometric. The Research, all Elementary School Students of Tehran. In the Research Using Stratified Random Sampling Number of 150 Students (of 5 Area Tehran, North, South, East, West and Central) each Layer for a Selection of 30, Using Systematic Random Sampling (Using the List of Students) were Chosen. In this Research of Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) (10 Extended test) is Used that has Shown Good Validity and Reliability. Finally, Psychometric Findings Indicate that the Using Cronbach's Alpha Test "Rapid Picture Naming" 0.96, Using the Split-Half Spearman-Brown Testes "Picture Recognition" and "Rapid Picture Naming" 0.97 has Internal Consistency and Using Test-retest Method "Rapid Picture Naming" 0.98 are Stability. Also, The Correlation Coefficient Tests "Retrieval Fluency" and "Planning" with "Fluid Reasoning", "General Information" with " Knowledge", "Memory for Words" with "Working Memory" and Test "Auditory Attention" with Verbal Domain is Higher than 0.60, Therefore, 10 Extended Test Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) with Stanford- Binet Intelligence Test has Criterion Validity (of the Same Type). Finally, Using Confirmatory Factor Analysis Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) of the Validity Structures and Support Cattell–Horn–Carroll theory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jpsy.riau.ac.ir/article_1184_1ed3caf10cdac9c0b9f5f719c36d17e2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-571680.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات