این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۱۰۱-۱۳۱

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک – جانسون در دانش‌آموزان دبستانی
چکیده فارسی مقاله در این   تحقیق به «ویژگی­های   روان­سنجی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی­های شناختی وودکاک- جانسون در دانش   آموزان دبستانی» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین   ترتیب تدوین شده است که آیا دفترچه تکمیلی نسخه سوم نوین مقیاس   توانایی­های شناختی وودکاک- جانسون در دانش­آموزان، دارای ویژگی­های روان سنجی   مطلوب است؟   تحقیق حاضر در حیطه طرح­های روان­سنجی جای می‌گیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانش­آموزان دبستانی شهر تهران تشکیل می‌دهند. در تحقیق حاضر   با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی تعداد 150دانش­آموز (از هر 5 ناحیه   شهر تهران یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) که هر لایه 30 نفر را در برمی­گرفت،   به­عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مقیاس توانایی­های   شناختی وودکاک- جانسون (10 آزمون تکمیلی)، به­عنوان ابزار استفاده شده است که   دارای روایی و اعتبار مطلوب می­باشد. در نهایت، یافته­های تحقیق نشان داد که با   استفاده از روش آلفا کرانباخ آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 96/0، با   استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون آزمون­های «بازشناسی   تصویر» و «نام گذاری سریع تصویر» با ضریب 97/0 بالاترین ضرایب را به خود اختصاص   داده­اند و دارای   تجانس درونی می­باشند؛ همچنین، با استفاده از روش آزمون- بازآزمون آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 98/0 بالاترین ضرایب را داشته   و دارای   ثبات می­باشد. با توجه به اینکه ضریب همبستگی در آزمون سلاست   بازیابی و برنامه­ریزی با استدلال سیال، آزمون اطلاعات عمومی با دانش، آزمون   حافظه برای کلمات با حافظه فعال و آزمون توجه شنیداری با حیطه کلامی بالاتر از   60/0 می­باشد، از این­رو، آزمون­های نسخه سوم نوین وودکاک- جانسون (آزمون­های تکمیلی) با نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه دارای   روایی ملاک (از نوع همزمان) می­باشند. در نهایت، ابزار مزبور با استفاده از روش   تحلیل عاملی تأییدی دارای روایی عاملی بوده و می­تواند 7 عامل نظریه کتل، هورن و   کارول (CHC) را تبیین ­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) Scales in Elementary School Students
چکیده انگلیسی مقاله In this research, "Psychometric   Properties of the Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III  (un) in Elementary Students" and Main   Research Question thus Raised is Whether Scale Cognitive Abilities Woodcock –   Johnson III  (un) in Elementary Students Desirable   Properties Psychometric? Research Method in Research Methodology with an   Emphasis on the Psychometric. The Research, all Elementary School Students of   Tehran. In the Research Using Stratified Random Sampling Number of 150   Students (of 5 Area Tehran, North, South, East, West and Central) each Layer   for a Selection of 30, Using Systematic Random Sampling (Using the List of   Students) were Chosen. In this Research of Scale Cognitive Abilities Woodcock   – Johnson III  (un) (10 Extended test)   is Used that has Shown Good Validity and Reliability. Finally, Psychometric   Findings Indicate that the Using Cronbach's Alpha Test "Rapid Picture   Naming" 0.96, Using the Split-Half Spearman-Brown Testes "Picture   Recognition" and "Rapid Picture Naming" 0.97 has Internal   Consistency and Using Test-retest Method "Rapid Picture Naming"   0.98 are Stability. Also, The Correlation Coefficient Tests "Retrieval   Fluency" and  "Planning"   with  "Fluid Reasoning",   "General Information" with    " Knowledge",  "Memory   for Words" with "Working Memory" and Test "Auditory Attention"   with  Verbal Domain is Higher than   0.60, Therefore, 10 Extended Test Scale   Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III  (un) with Stanford- Binet Intelligence Test   has Criterion Validity (of the Same Type). Finally, Using Confirmatory Factor   Analysis Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III  (un) of the Validity Structures and Support   Cattell–Horn–Carroll theory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jpsy.riau.ac.ir/article_1184_1ed3caf10cdac9c0b9f5f719c36d17e2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-571680.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات