این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تجربه تدوین و ارائه محتوای آموزشی تغذیه بالینی جهت دانشجویان دوره بالینی پزشکی عمومی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: وظایف پزشکان در دنیای جدید این است که سلامت را ارتقاء دهند، از بیماری‌ها پیشگیری کنند و مراقبت‌های اولیه را عرضه نمایند ولی به‌تصریح بیانیه ادینبرو، پزشکان برای برخورد با این‌گونه مسائل تربیت نمی‌شوند. یکی از حیطه‌های مهمی که در بهداشت و درمان افراد جامعه نقش به سزایی دارد، مسائل مربوط به الگوی زندگی و بخصوص مسائل تغذیه‌ای است و تغذیه صحیح بیماران بستری نقش زیادی در کسب نتایج درمانی مطلوب و کاهش هزینه‌های درمانی داشته است. این مقاله به توصیف تجربه‌ای از اجرا و نتایج ارزشیابی یک دوره ارائه درس تغذیه به‌صورت بالینی برای دانشجویان پزشکی می‌پردازد. مواد و روش‌ها: این مطالعه اقدام‌پژوهی با روش نمونه‌گیری سرشماری، با همکاری 50 دانشجوی ورودی 1392 دانشگاه علوم پزشکی فسا در سال تحصیلی 96-1395 اجرا گردید. در این مطالعه درس تغذیه بالینی هم‌زمان با دروس بالینی در بیمارستان برای دانشجویان ارائه گردید. ابزار جمع‌آوری داده در این مطالعه پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر جلسه آموزشی و پرسشنامه استاندارد مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه برای ارزیابی میزان رضایت‌مندی فراگیران بود. تحلیل نتایج پرسشنامه‌ها با استفاده از آمار توصیفی و توسط نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج: مقایسه نمره دانشجویان بعد از هر جلسه آموزشی با نمره پیش‌آزمون، حاکی از افزایش قابل‌توجه دانش تغذیه بالینی دانشجویان بود. بیشترین رضایت‌مندی دانشجویان از چگونگی ارائه مطالب (37/4) و استفاده از منابع (32/4) بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاکی از تأثیر مثبت و قابل‌توجه آموزش درس تغذیه به شیوه بالینی بود که می‌تواند موردتوجه سیاست‌گذاران برای واردکردن این مبحث در دوره بالینی برای دانشجویان پزشکی قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغذیه بالینی، دانشجوی پزشکی، محتوای آموزشی

عنوان انگلیسی An Experience to develop and deliver Clinical Nutrition educational content for medical students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: The duty of physicians in the new world is to promote health, prevent diseases and deliver primary health care. But in accordance with the Edinburgh Declaration, physicians are not trained to deal with these issues. One of the key areas that has an important role in the health of the population, contains the issues related to life style and particularly nutritional issues. Proper nutrition plays a major role in achieving optimal health outcomes and inpatient health care costs will be reduced. This article describes the experience of the implementation and results of the evaluation of providing a course of clinical nutrition for medical students. Material & Methods: This action research study was conducted using census method, in collaboration with 50 students of Fasa University of Medical Sciences in the academic year 96-1395. In this study, clinical nutrition course was presented along with clinical courses for students. The data were gathered through pretest and posttest questionnaire, in each training session, and EDC questionnaire was applied to evaluate students' satisfaction. Descriptive statistics were used to analyze the results of the questionnaires. Results: The comparison of students' score after each training session with pre-test scores, showed a significant increase in students' knowledge of clinical nutrition. Most students' satisfaction was related to the presentation (4.37) and the use of resources (4.32), respectively. Conclusion: The results of this study demonstrated a positive effect of teaching clinical nutrition which can be considered by policymakers to insert this topic in the clinical course for medical students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical nutrition, medical student, training

نویسندگان مقاله الهام احرام پوش | elham ehrampoush
noncommunicable diseases research center, fasa university of medical sciences, fasa, iran.health policy research center, institute of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.nutrition department, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.گروه تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

سیدامین کوهپایه | seyed amin kouhpayeh
noncommunicable diseases research center, fasa university of medical sciences, fasa, iran
مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

مجتبی فرجام | mojtaba farjam
noncommunicable diseases research center, fasa university of medical sciences, fasa, iran
مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

رضا همایونفر | reza homayounfar
noncommunicable diseases research center, fasa university of medical sciences, fasa, iran.health policy research center, institute of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.nutrition department, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.گروه تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

علیرضا قایمی | alireza ghaemi
department of basic sciences and nutrition, health sciences research center, faculty of public health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
گروه علوم پایه و تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات