این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
نقش خود دلسوزی و شایستگی بالینی در کیفیت زندگی حرفهای پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کیفیت زندگی حرفهای رابطه پیچیدهای با ویژگیهای محیط کاری، محیط زندگی شخصی و مواجهه با تروماهای اولیه و ثانویه در محیطهای کاری دارد. این پژوهش به منظور تعیین نقش خوددلسوزی و شایستگی بالینی در کیفیت زندگی حرفهای پرستاران انجام شد. روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران شاغل (114 نفر؛ 96 پرستار و 18 بهیار) در بیمارستان دولتی شهر قاین در سال 1395 تشکیل داد. با توجه به کوچک بودن جامعه پژوهشی کلیه اعضا به عنوان نمونه مد نظر قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها مقیاس دلسوزی به خود نف، مقیاس شایستگی بالینی مرتوجا و همکاران و پرسشنامه کیفیت زندگی حرفهای استام مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیههای پژوهش تحلیل رگرسیون چند گانه بکار رفت. یافتهها: تحلیلها نشان داد که شایستگی بالینی و خوددلسوزی سازگارانه پیش بین مثبت مؤلفه رضایت از دلسوزی هستند و روی هم 24 درصد از واریانس رضایت از دلسوزی را تبیین میکنند (24/0 = R Square). به علاوه خوددلسوزی ناسازگارانه پیش بینی کننده مثبت استرس تروماتیک ثانوی بود و 12 درصد از واریانس مشاهده شده در این مؤلفه را تبیین کرد (12/0 = R Square). همچنین شایستگی بالینی و خوددلسوزی ناسازگارانه به ترتیب پیش بینی کننده مثبت و منفی مؤلفه فرسودگی کیفیت زندگی بودند و در مجموع 22 درصد از واریانس فرسودگی را تبیین میکنند (22/0 = R Square). نتیجه گیری: جمع بندی یافتههای پژوهش حاکی از نقش شایستگی بالینی و خوددلسوزی در کیفیت زندگی حرفهای پرستاران و لزوم توجه به شایستگی و خوددلسوزی و مؤلفههای آن به هنگام آموزش پرسنل پرستاری در کلاسهای درس در دانشگاه، دورههای کارورزی، بازآموزی و دورههای ضمن خدمت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی بالینی، خود دلسوزی، کیفیت زندگی حرفهای
عنوان انگلیسی
Investigating the Role of Self-Compassion and Clinical Competencies in the Prediction of Nurses’ Professional Quality of Life
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Quality of professional life has complicated the relationship with the characteristics of the work environment, personal living environment, and exposure to primary and secondary trauma at the workplace. This study aimed at determining the role of self-compassion and clinical competence in the quality of nurses' professional life. Methods: This study was descriptive and correlational. The study population of this study included all nurses at public hospitals of Cain (n = 114; 96 nurses and 18 health workers). Due to the small size of the study population, all members were considered as samples. In order to collect data, the Self-Compassion Scale (Neff, 2003), Clinical Competence Scale (Meretoja et al., 2004) and the Quality of Professional Life Questionnaire (Stam, 2010) were used. Multiple regression analysis was used to examine the research hypotheses. Results: Data analysis showed that adaptive clinical competency and self-compassion were positive predictors of satisfaction of compassionate component and in total explained 24% of the satisfaction of compassionate variance (R Square = 0.24). In addition, maladaptive self-compassion was a positive predictor of secondary traumatic stress and explained 12% of the observed variance in this component (R Square = 0.12). Furthermore, maladaptive self-compassion and clinical competency were positive and negative predictors of quality of life burnout component, respectively, and totally, explained 22% of burnout (R Square = 0.22). Conclusions: Analysis of the findings showed the role of self-compassion and clinical competence in the quality of nurses' professional life and the importance of attention to competence and self-compassion and its components during the training of nursing staff in university classrooms, training, retraining and in-service training courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمانه مختاری | samane mokhtari
department of psychology, birjand branch, islamic azad university, birjand, iran
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)
قاسم آهی | ghassem ahi
department of psychology, birjand branch, islamic azad university, birjand, iran
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)
غلام رضا شریف زاده | gholamreza sharifzadeh
birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3960-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-568380.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات