این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۵-۹۲

عنوان فارسی نقش رویکردهای تدوین استانداردهای حسابداری در ویژگی‌های روان‌شناختی حسابرسان
چکیده فارسی مقاله استانداردهای حسابداری از مؤلفه‌های اصلی و اثرگذار در محیط کسب و کار است که حوزه‌های مختلفی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؛ حرفه حسابرسی و حسابرسان از جمله این موارد هستند. در این پژوهش با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری به بررسی نقش رویکردهای تدوین استانداردهای حسابداری (استانداردهای مبتنی بر اصول و مبتنی بر قواعد) در ویژگی‌های روان‌شناختی حسابرسان پرداخته شده است. در راستای گردآوری داده‌های پژوهش از یک سناریوی شبه‌آزمایشی استفاده شده است که از نظر استاندارد حسابداری در دو سطح مبتنی بر اصول و مبتنی بر قواعد دست‌کاری شده‌اند. یافته‌های حاصل از پژوهش بیانگر این است که استانداردهای مبتنی بر اصول در مقایسه با استانداردهای مبتنی بر قواعد سطح بالاتر پاسخ‌گویی فرآیندی و انگیزش شناختی حسابرسان را در پی دارد. هم‌چنین، یافته‌های پژوهش نشان داد نوع استانداردهای حسابداری، تاثیر معناداری بر سطح شواهد درخواستی حسابرسان ندارد لیکن استانداردهای مبتنی بر اصول به صورت غیرمستقیم از طریق میانجی‌گری پاسخ-گویی فرآیندی، سطح شواهد درخواستی حسابرس را افزایش می‌دهد. اثرگذاری مستقیم پاسخ‌گویی فرآیندی بر سطح شواهد درخواستی نیز از دیگر یافته‌های پژوهش است. با این وجود، نتایج بیانگر آن است که انگیزش شناختی تأثیر معناداری بر سطح شواهد درخواستی حسابرس ندارد. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مثبت استانداردهای حسابداری مبتنی بر اصول در سطح پاسخگویی فرآیندی و انگیزش شناختی حسابرسان است. این نتیجه مؤید این است که رویکرد مبتنی بر اصول باید بیش از پیش مورد توجه استانداردگذاران و سیاست‌گذاران در حوزه حسابداری و حسابرسی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Accounting Standards Setting Approaches on the Psychological Characteristics of Auditors
چکیده انگلیسی مقاله In business environment, accounting standard is one of the main factors that affect different zones such as accounting and auditing profession. In this study, using structural equation modeling approach, the role of accounting standards setting approaches (rule-based and principle-based standards) on the psychological characteristics of the auditors is investigated. To collect data, a scenario was used that in terms of accounting standards manipulated at two levels: rule-based and principle-based. The results show that principle-based standards compared to rule-based standards lead to higher levels of epistemic motivation and process accountability of auditors. Also, results indicate that accounting standards type has no significant effect on the level of evidence requested by auditors but, principle-based standards indirectly through mediation of process accountability increases the level of auditor evidence requested. Other findings showed that process accountability directly affect the level of evidence requested. However, the results indicate that epistemic motivation has no significant effect on the level of evidence requested by auditors. Overall, findings showed the positive impact of principle-based accounting standards on the process accountability and epistemic motivation of auditors. This conclusion confirms that a principle-based approach should be more considered by standard-setters and policy makers in the field of accounting and auditing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر غلامحسین مهدوی | gholam hossein
استاد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

امیر سروستانی |
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_1861_0c19a32832af83ad43b27f6bdd884ff4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/796/article-796-567351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات