مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۴، صفحات ۱۵۹-۱۷۶

عنوان فارسی ارائۀ چارچوب توسعۀ دیپلماسی علمی ج.ا.ایران مبتنی بر قابلیتهای دانشگاههای علوم انسانی (نمونۀ مطالعه: دانشگاه امام صادق(ع))
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارائۀ مدل پارادایمی و نظام‌مند توسعۀ دیپلماسی علمی کشور، مبتنی ‌بر مصاحبه‌های اساتید، خبرگان و متخصصان حوزۀ دیپلماسی علمی در دانشگاههای علوم انسانی بود. روش: این پژوهش مبتنی ‌بر راهبرد پژوهشی داده‌بنیاد و بر اساس رویکرد نظام‌مند استراوس و کوربین به دنبال استخراج مدل پارادایمی توسعۀ دیپلماسی علمی است. بدین‌منظور ابتدا 18 نفر از اساتید، خبرگان و متخصصان حوزۀ دیپلماسی علمی در دانشگاه امام صادق(ع) شناسایی و با آنان مصاحبه شد و در مرحلۀ بعد، با فرآوری داده‌ها و مفاهیم، مقوله‌های سطح 1 و سطح 2 مدل پارادایمی استخراج شد. یافته‌ها: با طی مراحل پژوهشی داده‌بنیاد، هرکدام از مقوله‌های سطوح 1و2 شناسایی‌شده، با توجه به سنخیت موضوعی ذیل مقوله‌های پارادایمیِ شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط واسطه‌ای، راهبردها و مقوله محوری دسته‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: حرکت به سمت توسعۀ دیپلماسی‌علمی، در دانشگاه امام صادق(ع) با توجه به قابلیتهای پویای آن، شرایط و عوامل ویژه‌ای دارد و ظرافتهای خاصی را در طراحی‌ها می‌طلبد. ارتقای قابلیتهای دانشگاه، تقویت جایگاه بین‌المللی ج.ا.ایران، مقابله با کژکارکردهای دیپلماسی علمی در دانشگاههای علوم انسانی و تحقق مأموریت ج.ا.ایران نسبت به مستضعفین جهان اسلام، از جمله پیامدها و نتایج پیاده‌سازی چارچوب توسعۀ دیپلماسی‌علمی در دانشگاههای علوم انسانی است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of Science Diplomacy of the Islamic Republic of Iran based on the Capabilities of Human Sciences Universities (Case Study: Imam Sadiq (A.S.) University)
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of this study is to provide a paradigmatic and systematic model for the science diplomacy (SD) development of the country based on the interviews with professors, experts and specialists. Method: This study is based on the data-based management strategy and according to the systematic approach of Strauss& Corbin and intends to obtain the paradigmatic model of the SD development. For this purpose, 18 professors, experts and professionals have been identified and interviewed. In the next stage, by processing the data and concepts, the Level 1 and Level 2 concepts of the paradigmatic model have been obtained. Results: During the data-based research process, both of the Level 1 and Level 2 concepts have been identified and according to the thematic relevance, they have been classified into the following paradigmatic categories: causal terms, underlying terms, intermediating terms, strategies, and finally the pivotal concept. According to the taken steps, it has become clear that moving towards the development of science diplomacy at the Imam Sadiq University due to its dynamic capabilities needs special qualifications. Conclusion: Some of the results of implementing the science diplomacy at the Human Sciences Universities are as follows: enhancing the capabilities of the university, strengthening the international position of the Islamic Republic of Iran, and fulfilling the mission of the Islamic Republic of Iran towards the poor people of Muslim world.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدسعید تسلیمی | mohammad saeed
دکتری مدیریت و استاد گروه آموزشی مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران- ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

خلیل نوروزی |
دکتری سیاستگذاری علم و فنّاوری دانشگاه تهران نویسنده مسئول نشانی تهران؛ کارگر شمالی، جنب پل نصر گیشا ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نمابر 88006477 email k.noruzi@ut.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

وحید تارویردی زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق ع . تهران- ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)


نشانی اینترنتی http://miu.nahad.ir/article_474_c9c031257882c5088a332d95e4b8b735.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1077/article-1077-563957.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات