این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 16 آبان 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۳۲
عنوان فارسی
نقش گفتمانهای متأثر از «ملّیت» در برساخت گرایشهای هنر نوگرای ایرانِ عصر پهلوی (با تأکید بر نهادهای حامی هنر بهعنوان میانجی)
چکیده فارسی مقاله
یکی از مفاهیم تأثیرگذار بر جریانات هنر نوگرا در ایران «ملیت» است. مقالهی حاضر چگونگی این اثرگذاری را بررسی و در این راستا بر نقش «دولت» و «گفتمانهای فرهنگی- سیاسی» بهعنوان واسطههای این تأثیر تأکید میکند. فرضیهی مقاله تأثیرپذیری هنر نوگرا از گفتمانهای سیاسی و حامیان هنری است. و هدف، دستیابی به اشکال مختلف تأثیر مفهوم «ملّیت» و یافتن توضیحی برای «چگونگی اثرگذاری» و شناسایی و تدقیقِ «واسطهها»یی همچون نهادها و گفتمانها در شکلدهی به گرایشهای فرمی و محتوایی هنرمندان و جریانهای هنرهای تجسمی نوگرای ایران در هر دو دورهی پهلوی اول و دوم است. مقاله با رویکرد مارکسیستی و منطبق با نظریه «وساطتت زیباییشناسی» لوکاچ نوشته شده است. در نتیجه، مفهوم «ملّیت» به عنوان یک دال مرکزی در بسیاری از گفتمانهای غالب نشان داده شده و انواع گرایشهای منتج و متأثر از آن در هنر نوگرای ایران تشریح میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Discourses of "nationality" and their role on development of Iran modern art trends in Pahlavi era With an emphasis on art patronage institutions as mediators
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most effective concepts in Iran modern art is "nationality". This paper concerns how this concept effects on Iran Modern Arts –focuses on Iran modern visual arts- and surveys the role of "government" and "political-cultural discourses" as "patronages of the arts," which work like mediators of these effects, during first and second Pahlavi eras. The hypothesis is the modern art trends, whether in the form of cultural policies or hegemonic intellectual discourses, are affected by patronages of the arts; and the purpose of the paper is access to various forms of the "nationality" operations, also find an explanation of "how" this concept shaped the form and content of contemporary Iranian artist's trends and art movements in Pahlavi eras. This paper explains works or artistic trends affected by cultural and governmental policies which have similarities and differences in first and second Pahlavi. The writing method is analytical, and for this purpose, the library and historical documents are searched. As a result, the concept of "nationality" introduced as a central signifier, in both futuristic approaches like discourses such as "nation-state-building" and under that "nationalism" and "modernization", also in retrospect approaches like "Originalism" as well as "third world-ism, then proposed the resulting tendencies in the Iranian modern art.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خیزران اسماعیل زاده |
دانشگاه الزهرا-دانشکده هنر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
پریسا شاد قزوینی | shad ghazvini
دانشگاه الزهرا-دانشیار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_64574_3fa8b3faf9ee7836e02b6522ce181fa3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/746/article-746-563631.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات