این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 17 آبان 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷۹-۱۰۷
عنوان فارسی
تاریخ غایب زنان نقاش ایران مطالعه جامعه شناختی زنان نقاش؛ از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی
چکیده فارسی مقاله
مطالعه تاریخ هنرهای تجسمی کشور ایران نشان از ناگفتههایی دارد که زنان هنرمند در آن از سهم بسیار کمی برخوردارند. در واقع مطرح کردن این پرسش تاریخی توسط لیندا ناکلین که «چرا هیچ هنرمند زن مهمی در تاریخ وجود نداشته است؟» چالشی را ایجاد میکند که میتوان در پی آن بدون در نظر گرفتن جغرافیای خاص به این مهم پرداخت. هدف از این مقاله بررسی حضور زنان نقاش و زیباییشناسی جنسیتی نقاشی آنها در فاصله دو انقلاب مهم ایران، یعنی انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی است. بر پایه مولفههای ناکلین بر حضور کمرنگ زنان نقاش، بدیهی است کنشهای نقاشانه و تعیین سطح کیفی آثار این نقاشان زن، علاوه بر افزونی حضورشان در این دوره تاریخی از توجه دور مانده باشد. افزون بر این تاثیر حضور برخی از زنان نقاش در دانشکدهها و هنرستانها با آغاز دوران پهلوی و ایجاد موجی جدید از شیوههای نوین در امر آموزش نیز در تاریخ هنر مغفول مانده است. در این مقاله سعی شده با استفاده از تحلیلهای جنسیتی در آثار نقاشان زن، به الگوهای قابل تاملی دست پیدا کنیم. یافتههای این پژوهش نشان میدهد شاخصهایی چون «مدرنیسم مردانه و جنسیت غایب»، «بازتولید نگاه مردانه»، «بازاندیشی ذهن زنانه» و «جنسیت گرای منفعل» نقاشی زنان را به گروههای مختلفی تقسیم کرده است. همچنین مطالعه آثار زنان نقاش تا پیش از انقلاب اسلامی، تنوعی از نگرشهای متفاوت در ارتباط با نوسانات اجتماعی و تحولات چشمگیر هنری از شیوههای سنتی و کلاسیک تا بهرهمندی از آموزههای مدرنیسم را در بر میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The absent history of Iranian women painters A sociological study of women painters from constitutional revolution till Islamic revolution
چکیده انگلیسی مقاله
The study of the history of Iranian fine arts shows the scarce contribution of female artists. In fact, Linda Nochlin with asking this controversial question that: "Why have there been no great women artists?" presents a challenge that can be traced universally. This study examines the role of female painters and the sexual aesthetics of their works between two key eras in Iran: The Constitutional Revolution and the Islamic Revolution. With Nochlin's emphasis on the rarity of female artists, it is obvious that, in spite of their relatively strong presence, their artistic actions and technical evaluations has been almost neglected. Furthermore, there has been inattention to the influence of female painters in art schools and colleges in Pahlavi era; a period in which modern teaching methods were flourished. Using the sexual analysis in the artworks of women painters, this study tries to discover some reliable patterns. In fact its findings show that issues like "masculine modernism and the absent sex", "reproduction of masculine look", "rethinking of feminine mind" and "passive sexism" has grouped women artworks into different classes. Study of the modern female artists of Iran comprises a rich diversity in relation to social change and significant artistic alterations, from traditional and classic methods to using modern techniques.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهرنوش علی مددی |
پژوهشگر و منتقد
محمدرضا مریدی | mohammad reza
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_64573_0f5cfd9f2a579208a3f492690166e378.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات