|
حیات، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۲۹۵-۳۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
حساسیت اخلاقی و ارتباط آن با مشخصات فردی و شغلی پرستاران شاغل در بخش-های داخلی بیمارستان های آموزشی درمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: حساسیت اخلاقی دارای ابعاد مختلفی شامل وجود احساسات فردی، تواناییهای علمی، توان استدلال و تصمیمگیری است که برای دستیابی به آن وجود برخی ویژگیهای فردی و آمادگیهای آموزشی ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین حساسیت اخلاقی و ارتباط آن با مشخصات فردی و شغلی پرستاران شاغل در بخشهای داخلی انجام یافته است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی همبستگی با مشارکت 198 پرستار در بخشهای داخلی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1395 انجام یافت. ابزار جمعآوری دادهها فرم مشخصات فردی و شغلی و پرسشنامه حساسیت اخلاقی (MSQ) بود. دادهها در نرمافزار SPSS نسخه 13 با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای t-test، ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین حساسیت اخلاقی پرستاران 48/0±84/4 (از 7) بود. بیشترین نمره حساسیت اخلاقی در ابعاد «آگاهی از نحوه ارتباطات بین فردی» و «تبعیت از قوانین» و کمترین نمره در ابعاد «احترام به استقلال مددجو» و «تجربه کشمکشهای اخلاقی» بود. سن پرستاران با ابعاد «احترام به استقلال مددجو» (008/0=p) و «تبعیت از قوانین» (034/0=p) ارتباط معنادار و معکوس داشت. همچنین بین بعد «تبعیت از قوانین» با سابقه کار، ارتباط معنادار و معکوس وجود داشت (009/0=p). نتیجهگیری: با توجه به کسب نمره پایین در بعد «احترام به استقلال مددجو» در مطالعه حاضر پیشنهاد میشود تا در آموزش ضمن خدمت و همچنین در تدوین برنامههای آموزشی پرستاری، مراقبت مددجو محور و تأکید بر استقلال بیماران مورد توجه قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حساسیت اخلاقی، پرستاران، اخلاق حرفه ای |
|
عنوان انگلیسی |
Moral sensitivity and its relationship with demographic and professional characteristics of nurses working in medical wards of hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aim: Moral sensitivity has various dimensions including personal sentiments, scientific competency, and reasoning and decision making capabilities. To achieve this, some personal traits and educational preparedness are needed. The aim of this study was to determine nurses' moral sensitivity and its relationship with demographic and professional characteristics in hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences. Methods & Materials: This descriptive, correlational study was conducted on 198 nurses working in the medical wards of hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences in 2016. Census sampling method was implemented. Data were collected through a demographic and professional characteristics form and the Moral Sensitivity Questionnaire (MSQ). The data were analyzed by the SPSS software version 13 using descriptive statistics, T test, Pearson correlation coefficient and ANOVA. Results: The mean score for nurses' moral sensitivity was 4.84±0.48 (out of 7). The highest scores were related to the domains of "Interpersonal orientation" and "following the rules". The lowest scores were related to the domains of "experiencing moral conflict" and "modifying autonomy". There was a significant and inverse correlation between age and "modifying autonomy" (P=0.008, r=-0.193) and also between age and "following the rules" (P=0.034, r=-0.156). Moreover, there was a significant and inverse correlation between work experience and "following the rules" (P=0.009, r=-0.187). Conclusion: Given that the nurses gained a low score in the domain of "modifying autonomy", it is suggested that client centered care and patient's autonomy be emphasized in developing nursing curriculum and in service training programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
moral sensitivity, nurses, professional ethics |
|
نویسندگان مقاله |
الهام امیری | elham amiri msc. student in psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
حسین ابراهیمی | hossein ebrahimi dept. of psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran گروه آموزشی روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
مریم وحیدی | maryam vahidi dept. of psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran; ph.d student in nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran گروه آموزشی روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران؛ دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
محمد اصغری جعفرآبادی | mohamad asghari jafarabadi dept. of statistics and epidemiology, school of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran; road traffic injury research center, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran گروه آموزشی آمار و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران؛ مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیت ها ی ترافیکی جاده ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
حسین نامدار ارشتناب | hossein namdar areshtanab dept. of psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran گروه آموزشی روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1677-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مراقبتهای پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|