این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی نقش تشخیصی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، همجوشی شناختی و راهبردهای کنترل فکر در اختلال وسواسی–اجباری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تشخیصی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، همجوشی شناختی و راهبردهای کنترل فکر در اختلال وسواسی–اجباری و افراد بهنجار بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های علی­-مقایسه­ای بود. جامعه هدف پژوهش حاضر شامل کلیه مراجعه­کنندگان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی بود که در بازه زمانی مهر تا اسفند سال 1395 به مراکز درمانی شهر تهران مراجعه کرده بودند. از این میان تعداد 50 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس از مقیاس وسواسی-اجباری ییل- براون فرم کوتاه پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، پرسشنامه کنترل فکر و پرسشنامه آمیختگی شناختی برای گردآوری داده­ها استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش تحلیل تابع تشخیصی استفاده شد. یافته­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که  در کلیه متغیرها به جزء راهبردهای سازگارانه پذیرش و ارزیابی مجدد، همچنین راهبردهای کنترل فکر نگرانی، تنبیه، کنترل اجتماعی و ارزیابی مجدد، میانگین گروه بهنجار به صورت معناداری بیشتر از گروه وسواسی بود. در متغیرهای دیگر میانگین گروه وسواس به صورت معناداری بیشتر از گروه بهنجار بود. همچنین یافته­های این پژوهش بیانگر آن بودند که بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، همجوشی شناختی و راهبردهای کنترل فکر می­توان عضویت افراد در دو گروه را پیش­بینی کرد. نتیجه­ گیری: می­توان نتیجه­گیری کرد که فعال شدن باورهای درآمیختگیافکار، ارزیابی­هایی را بر می­انگیزاند که بر اساس آنها استفاده از راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان و کنترل فکر بیشتر و متعاقباً فکر وسواسی خطرناک تلقی می­شود. این ارزیابی­ها منجر به بروز احساس ترس، اضطراب، گناه و ناراحتی می­شوند. اگر ارزیابی فرد این باشد که فکر وسواسی نشان­دهنده آن است که اتفاقی خطرناک پیش از این رخ داده است، ممکن است راهبردهای وارسی یا اختلال ذهنی را به کار گیرد. راهبردها باعث می­شوند فرد نتواند در واقعیت این باورها را بیازماید و اعتبار آنها را رد کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Diagnostic role of cognitive emotion regulation strategies, cognitive fusion and thought control strategies in Obsessive-Compulsive disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:This study aimed at comparing the discriminative role of the cognitive emotion regulation strategies, cognitive fusion and thought control strategies in Obsessive-Compulsive disorder and normal groups. Method: The study was benefit of a causal-comparative research design. The target population included all patients with Obsessive-Compulsive disorder that referred to medical centers in Tehran in October to March 2016. A group of 50 persons that diagnosed with Obsessive-Compulsive disorder were selected by purposive sampling method. Then Data were gathered with the Obsessive-Compulsive Scale Yale-Brown, Short form of Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire,Thought Control Questionnaire and Cognitive Fusion Questionnaire. Data analyzed with the diagnostic function analysis. Results: Result showed that mean scores of normal group significantly was more than obsession group in all dimensions except adaptive Emotion Regulation Strategies (except acceptance and reappraisal) as well as thought control strategies (worry, punishment, social control and reappraisal). The mean scores of obsessive group significantly was more than normal group in other variables. Result of diagnostic analysis showed that, according to the cognitive emotion regulation strategies, cognitive fusion and thought control strategies could be predicted membership in group and make a discrimination among two groups. Conclusion:We can conclude that the activated cognitive fusion beliefs, disposes assessments that based on increased the thought control and maladaptive emotion regulation strategies, consequently obsession is considered dangerous. These assessments lead to feelings of fear, anxiety, guilt and upset.It used inspection or mental disorder strategies, if these assessments indicates that the obsessive thought is dangerous and happening already. These Strategiescauses that person cannot be tested reality of beliefs and refused them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صابر سعیدپور |
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

سید علی کاظمی رضایی | seyed ali kazemi rezai
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

انسیه کربلایی اسمعیل | karbalaee esmaeil
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران

سید ولی کاظمی رضایی | seyed vali kazemi rezai
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)

فرشاد احمدی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/article_2755_2c85bab8dba3ee5f942dbbf00007b8ea.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-538765.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات