این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت در ایران، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۷۳-۹۵

عنوان فارسی ارائه مدلی برای تحلیل و پیش‌بینی رفتار کاربران الکترونیکی مبتنی‌بر تکنیک‌های وب‌کاوی
چکیده فارسی مقاله امروزه ظهور خدمات مبتنی‌بر وب مانند تجارت الکترونیکی، بانک‌داری الکترونیکی و موارد مشابه موجب ایجاد تغییرات اساسی در روش زندگی انسان‌ها شده است. وب یک رسانه‌ ارتباط مستقیم با هزینه‌ کم را برای ارائه خدمات کسب و کارها به مشتریانشان فراهم می‌کند. کسب و کارها برای فعالیت‌های ترویجی و بازاریابی هدفمند نیاز به ثبت، بررسی و تحلیل رفتار کاربران و کشف دانش نهفته در آن را دارند تا بتوانند محتوا و ظاهر وب سایت خود را با علایق و نیازهای کاربران سازگار و شخصی‌سازی کنند. در این راستا برای تحلیل رفتار کاربران و ارائه پیشنهادات پویا و متناسب با الگوهای رفتاری آن‌ها می‌توان از تکنیک‌های وب‌کاوی استفاده کرد. در این پژوهش مدلی ارائه شده است که به کمک آن می‌توان رفتار کاربران الکترونیکی را تحلیل و پیش‌بینی کرد. در این مدل ابتدا کاربران به کمک الگوریتم انتشار کشش خوشه‌بندی شده‌اند و سپس به وسیله الگوریتم کاوش الگوهای ترتیبی سی.‌ام. اسپید رفتارشان تحلیل شده است. در گام بعد برای هر خوشه پروفایل کاربری مختص آن خوشه تشکیل می‌شود. سپس به کمک این پروفایل‌ها می‌توان توصیه‌هایی را به کاربران جدید ارائه کرد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از این است که مدل ارائه شده کارایی قابل قبولی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Model for Analysis and Prediction of Web Users’ Behavior Using Web Mining Techniques
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, web-based services like E-Commerce and E-Banking make fundamental changes to the ways of using internet and human's life. Web shares direct media with low costs between services of businesses and their customers. Businesses need to record, study and analyze their users' behavior and interests in order to adapt content and interface of their web site with users' interest for targeted marketing and advertising and then complete the process of personalization. For this purpose and for analysis of users' behavior and making recommendations based on the users' behavior, web mining approaches can be used. In this paper, a model was developed which can be applied for analyzing and predicting users' behaviors of a specific web site. First, users were clustered with affinity propagation algorithm and then, their behaviors were analyzed using sequential pattern mining algorithm called CM-SPADE. In the next step, for each cluster, Users' profile was created. Then by using these profiles, recommendations can be made for new users. At last, the represented model was evaluated and the final results was acceptable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله انیس فرشیان عباسی | farshian abbasi
دانشجوی دکتری، سیاست گذاری عمومی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد فتحیان |
استاد، گروه مهندسی سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران

ابراهیم تیموری |
استاد، گروه مهندسی سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://mri.modares.ac.ir/article_18152_32931037cebc506122c6eb2f6ccb3b19.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1421/article-1421-531038.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات