این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
پژوهش های محیط زیست
، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۱۷۹-۱۹۲
عنوان فارسی
بررسی نگرش و دانش محیطزیستی دانشآموزان پایه ششم، هفتم و هشتم در محیطهای شهری و روستایی (مطالعه موردی: قزوین)
چکیده فارسی مقاله
تخریب محیطزیست، از بین رفتن روزافزون منابع طبیعی و روند فزآینده آلودگیهای گوناگون محیطی حاکی از وضعیت بحرانی محیطزیست جهان است. آنچه که آتش این بحران را شعلهور میکند، عدم آگاهی نوع بشر نسبت به اهمیت محیطزیست است. کودکان و نوجوانان، سرمایههای اصلی یک جامعهاند. میزان توجه مسئولین جامعه در ارتقا سطح دانش و نگرش محیطزیستی این گروه میتواند مبنای تخمین پیشرفت و توسعه محیطزیستی آتی جامعه در زمینههای گوناگون باشد. این پژوهش با رویکرد تعیین پارامترهای فردی و اقتصادی- اجتماعی موثر بر نگرش و دانش محیطزیستی دانشآموزان شهری و روستایی پایه ششم، هفتم و هشتم انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان این گروه سنی در دو ناحیه آموزش و پرورش شهر قزوین و روستاهای تحت پوشش این دو ناحیه بود. با استفاده از روش تصادفی طبقهبندی شده و به کمک پرسشنامه 721 دانشآموز مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده، توسط نرمافزار SPSS و با آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه و نیز آزمون t مورد تجزیه و تحلیل واقع شده و نتایج حاصل از آن بیانگر وجود تفاوتی معنادار بین سطح دانش محیطزیستی دانشآموزان شهری و روستایی و عدم وجود تفاوتی معنادار بین نگرش محیطزیستی دانشآموزان دو جامعه خرد آماری بود. از بین 16 پارامتر مختلف فردی و اقتصادی- اجتماعی مورد آزمون، دو فاکتور جنسیت و نوع مدرسه دانشآموزان در هر دو جامعه شهری و روستایی بر نگرش و دانش محیطزیستی دانشآموزان مؤثر بوده و تاثیر سایر پارامترها در دو جامعه شهری و روستایی متفاوت و برخی از پارامترها نیز فاقد اثر بودند. نتایج میتواند در تصمیمگیریهای آتی جهت ارتقا میزان سطح دانش و نگرش محیطزیستی دانشآموزان بکار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Surveying Environmental Knowledge and Attitude of Sixth, Seventh and Eighth Grade Students in Rural and Urban Area (Case Study: Qazvin City)
چکیده انگلیسی مقاله
Environmental degradation, increasing loss of natural resources and growing trend of various environmental pollution shows the critical status of environment. Lack of human awareness about the importance of environment makes this situation more critical. Children and teens are the major capital of a community. The attention rate of the officials in upgrading the level of environmental knowledge of this group could be a basis to estimate the environmental progress in different fields. This research was done by determining the effective socio- economic and individual parameters on the level of environmental knowledge and attitude of urban and rural secondary school students. Statistical society of this study was all sixth, seventh and eighth grade students of two educational regions of Qazvin and villages which were covered by these two educational regions. Using stratified random sampling, 721 students were tested by the questionnaire. Collected data were analyzed by SPSS using ANOVA and T test. The results showed significant differences between urban and rural student's environmental knowledge and no significant difference between urban and rural students' environmental attitude. From 16 different individual and socio-economic parameters which were tested in this research; gender and type of school were effective on both environmental knowledge and attitude of urban and rural communities while the effects of the other parameters were different between these two communities and some other parameters had no effects. The results of this research could be useful in future decision making to increase environmental knowledge and attitude of the students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا صفایی |
کارشناس ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سیدحامد میرکریمی | seyed hamed
استادیار
سید محمود عقیلی | seyed mahmoud
دانشیار گروه محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
احمد عابدی سروستانی | abedi sarvestani
استادیار گروه ترویج کشاورزی دانشگاه گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گلستان (Golestan university)
سپیده سعیدی |
دانشجوی دکتری محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نشانی اینترنتی
http://www.iraneiap.ir/article_52196_7c24060022863b008da7f8b3792b8157.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات