این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۹۹-۱۰۵

عنوان فارسی مقایسه بهداشت روانی مدیران مدارس متوسطه شهرهای اصفهان و چندیگر(هند)
چکیده فارسی مقاله فرد دارای بهداشت روانی فردی، است که از هر گونه اضطراب و علائم ناتوانی مبرا است و هنگامی سلامت عاطفی، اجتماعی، روانی و جسمی فرد کامل می شود که توانایی برقراری ارتباط با دیگران و همچنین ظرفیت مقابله با مشکلات زندگی را داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه بهداشت روانی مدیران مدارس متوسطه اصفهان و چندیگر در ایران و هندوستان است. روش کار: در این پژوهش که یک تحقیق مقایسه ای و از نوع پس رویدادی است، وضعیت فعلی بهداشت روانی مدیران مدارس دو شهر مورد سنجش، ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. نمونه آماری تحقیق شامل تعداد 60 مدیر دبیرستان بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای از شهرهای اصفهان و چندیگر(هند) به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. به منظور گردآوری داده های تحقیق، از مقیاس بهداشت روانی(MHS) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها برای آزمون فرضیه پژوهشی (بین مدیران مدارس متوسطه اصفهان و چندیگر در رابطه با بهداشت روانی تفاوت معنی داری وجود دارد) با استفاده از آزمون t دو گروهی مستقل انجام شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مدیران مدارس متوسطۀ شهرهای اصفهان و چندیگر از نظر بهداشت روانی تفاوت وجود دارد. بررسی میانگین دو گروه مبین آن است که مدیران مدارس متوسطۀ چندیگر در مقایسه با مدیران مدارس متوسطۀ اصفهان از بهداشت روانی بالاتری برخوردار هستند. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد که مدیران مدارس متوسطۀ شهر چندیگر در مقایسه با مدیران اصفهانی از اضطراب کمتری برخوردار هستند، نشانه های ناتوانی در آنان کمتر مشاهده می شود و ظرفیت مقابله با مشکلات و فشارهای روزمره زندگی در آنان بیشتر است. بررسی تحلیلی یافته ها حاکی از آن است که می توان تفاوت ها را به عوامل آموزشی، فردی و فرهنگی نسبت داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The comparison of secondary school principal’s mental health of Isfahan and Chandigarh cities (India)
چکیده انگلیسی مقاله A mentally healthy individual is one who is free from anxiety and disability symptoms. If he can establish relationship with others, cope well with life's demands then his physical, mental, social, and emotional well-being can be said to be complete. The main purpose of this study is to compare mental health of Isfahan and Chandigarh secondary school principals. Methods and Materials:The study used a comparative - ex post facto method of research to measure current level of mental health of principals. The sample consisted of sixty secondary school principals who were selected randomly by the cluster-sampling technique in Isfahan and Chandigarh cities of Iran and India respectively. The Mental Health Scale employed for gathering the required data. The t-test was used to analyse the research hypothesis (there is a significant difference between Isfahan and Chandigarh secondary school principals in respect of mental health). Results:Finding of the study shows that there was a significant difference between Isfahan and Chandigarh secondary school principals in respect of mental health. The study of mean scores indicated that Chandigarh secondary school principals were healthier than Isfahan principals. Discussions:The Research shows that the Chandigarh secondary school principals were healthier than Isfahan principals in aspects of anxiety factor and capacity to cope with the ordinary demands and stress of life, disability symptoms. Analyzing study of findings indicated that difference between school principals of two different cities regarding to their mental health can be divided into three various categories as educational, personal and cultural cause
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید فرح بخش | saeid farahbakhsh
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1855.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات