این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۲۲۱-۲۳۰

عنوان فارسی اثر روش­های تمرینی آیروبیک و یوگا بر مولفه­های خود­ توصیفی بدنی دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله خود­ پنداره ی بدنی می­تواند تحت تاثیر برنامه­های مداخله­ای چون ورزش و تمرین بدنی یا برنامه ­های کاهش وزن قرار گیرد. بنا بر این ادراک بیشتر از نحوه ی شکل­گیری و شیوه­های تاثیر پذیری آن به وسیله ی روش­های تمرینی مناسب، برای نیل به بهداشت روانی و رفتار مطلوب فردی، نقش مهمی را ایفا می­کند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر روش­های تمرین آیروبیک و یوگا بر مولفه­های خود ­توصیفی بدنی دانشجویان دختر است. روش کار: تعداد 57 دانشجوی دختر غیر­فعال دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه ی سنی 25-19 سال که تجربه­­­ای در روش­های تمرینی منتخب نداشتند، به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی و به تعداد مساوی به سه گروه تجربی آیروبیک، یوگا و شاهد تقسیم شدند. آزمودنی­ها در گروه­­های تجربی، به مدت 10 هفته (2 جلسه در هفته و60 دقیقه در هر جلسه) در برنامه ی تمرینی مشخص شرکت کردند، اما آزمودنی­های گروه شاهد در این مدت در هیچ برنامه تمرینی سازمان­یافته­ای شرکت نداشتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش نامه ی خود توصیفی بدنی در شروع و پایان برنامه ی تمرین استفاده شد و داده­ها از طریق تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتهها: در پایان دوره ی تمرین، خود پنداره­ ی بدنی و مولفه­های قدرت و فعالیت بدنی در گروه یوگا نسبت به گروه شاهد به طور معنی­ داری بالاتر بود (05/0P<). مولفه ی هماهنگی نیز در گروه یوگا و آیروبیک به طور معنی ­داری بالاتر از گروه شاهد بود (05/0P<). نتیجهگیری: بر اساس نتایج فوق تمرینات یوگا در بهبود برخی از مولفه­های خود ­توصیفی بدنی از مزیت نسبی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effects of aerobic and Yoga training modes on physical self-description components of female university students
چکیده انگلیسی مقاله According to behaviorists physical self-concept can be influence by interventional programs such as physical exercise or weight loss programs. More understanding of physical self-concept formation manner and its affectability ways by proper exercise programs, therefore, play an important role in achieving psychic health and desirable individual behavior. The purpose of the present study was to investigate the effects of aerobic and Yoga training modes on physical self-description components of female students. Materials and Methods: Fifty seven sedentary female students with an age range of 19-25 years from Ferdowsi University who had not had any experience a­bout selected training modes voluntarily took part in the research. They were randomly and equally assigned to two experimental groups (aerobic and Yoga) and one control group. The experimental groups participated in two 60-minute sessions per week for ten weeks in certain related program. During this period, the control group did not engage in any organized exercise program. In order to collect data, physical self-descriptive questionnaire was used at the beginning and at the end of the program. One-Way ANOVA and Post Hoc Tukey test were used for statistical analysis. Results: Physical self-concept and physical activity and strength componentsin Yoga group compared to control group were significantly higher (P< 0.05) at the end of 10th week of exercise. In addition, coordination component in Yoga and aerobic groups was significantly higher than control group (P< 0.05). Conclusion: The results reveal the relative preference of Yoga exercises for improving some components of physical self-description.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aerobic, Female Students, Physical self-description, Yoga

نویسندگان مقاله نصراله جوادیان صراف | nasrolah sarraf
استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی- دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1695.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات