این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۴۱-۱۴۸
عنوان فارسی
تاثیر سطح تحصیلات والدین بر مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر سطح تحصیلات والدین بر مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون صورت پذیرفت. روش کار: پژوهش حاضر از نوع گذشته نگر بوده و جامعه ی آماری آن را 129 دانش آموز 7 تا 12 ساله مدارس استثنایی شهر تهران مبتلا به نشانگان داون در سال تحصیلی 86-1385 و والدین شان تشکیل دادند. این دانش آموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مناطق آموزش و پرورش استثنایی شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب شهر تهران انتخاب شدند و سپس پرسش نامه در اختیار والدین آن ها قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از واریانس تک متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین سطح تحصیلات مادر و میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0>P). در حالی که بین سطح تحصیلات پدر و مهارتهای اجتماعی این دانش آموزان تفاوت معنی داری مشاهده نشد (06/0=P). هم چنین بین سطح تحصیلات والدین و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون با مقدار احتمال 52/0=P برای مادران و با مقدار احتمال 46/0=P برای پدران تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که بین سطح تحصیلات مادران و میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون رابطه ی مستقیم و مثبتی وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of parents' educational level on social skills and behavior problems of students with Down syndrome
چکیده انگلیسی مقاله
The present study investigates the effect of parental education level on social skills and behavior problems of students with Down syndrome. Materials and Methods: This post causal study was conducted at special schools of Tehran and the subjects were 129 students in range of 7 to 12 year with Down syndrome and their parents in 2006-8, that chosen from specials schools of north, south, west, east and center of Tehran by multiphase random cluster sampling method and questionnaires were given to their parents. For data analysis one way analysis of variance was used. Results:The results of this research showed that there is a significant difference between maternal education level and the social skills of students with Down syndrome (P< 0.001). On the contrary, there is no significant difference between paternal education level and social skills of mentioned students (P=0.06). Furthermore, no significant difference was observed between parental education level and students’ behavior problems (mothers: P=0.52 and fathers: P= 0.46). Conclusion: It is concluded that there is a direct and positive relation between maternal education level and social skills of students with Down syndrome.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یوسف شاهی | yousef shahi
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوان بخشی تهران
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1636.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات