این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۳۵-۱۴۰

عنوان فارسی بررسی رابطه ی هوش چندگانه با مهارت خواندن و درک مطلب در آزمون بین المللی زبان انگلیسی (IELTS) در فراگیران ایرانی
چکیده فارسی مقاله نظریه ی هوش چندگانه ی هاوارد گاردنر در دهه ی80 میلادی بسیاری از پژوهشگران در حوزه ی یادگیری و آموزش زبان دوم را بر آن داشت تا به بررسی رابطه ی بین میزان موفقیت فراگیران زبان دوم یا زبان خارجی و هوش های مختلف آن ها بپردازند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی بین هوش چندگانه و مهارت خواندن و درک مطلب آزمون آی التس است. روش کار: از کل 290 داوطلب شرکت کننده در آزمون اصلی آی التس در سال 2007 در شهر مشهد به13 نفر پرسش نامه ی هوش چندگانه داده شد که از این تعداد، 9 نفر (53 مرد و 45 زن) پرسش نامه ی مذکور را با رضایت تکمیل و تحویل نمودند. 62 نفر از این تعداد در آزمون آکادمیک و 36 نفر در آزمون عمومی آی التس شرکت کردند. عملکرد بخش خواندن و درک مطلب شرکت کنندگان با پاسخ های آنان به پرسش نامه ی هوش چندگانه مقایسه شد. در این بررسی از روش های تحلیل آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها: تحلیل یافته ها نشان داد که تنها هوش منطقی ریاضی رابطه ی معنی داری با مهارت خواندن و درک مطلب آزمون آی التس دارد (05/0>P) و هیچ یک از انواع دیگر هوش با آن رابطه ی معنی داری ندارند. نتیجه گیری: در فراگیران ایرانی از مجموعه ی هوش های چندگانه،تنها هوش منطقی ریاضی با مهارت خواندن و درک مطلب آزمون آی التس ارتباط معنی داری دارد که به نظر می رسد به علت طبیعت مشترک این نوع هوش و فعالیت های مورد نیاز به هنگام خواندن در زبان دوم باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی On the relationship between multiple intelligences and International English Language Testing System (IELTS) reading scores of Iranian learners
چکیده انگلیسی مقاله Howard Gardner’s proposal of multiple intelligences in 1980s encouraged many scholars in the field of second language learning and teaching to investigate the relationship between learner’s achievement in second or foreign language learning and their various intelligences. The purpose of this study is to find the relationship between multiple intelligences and Iranian EFL learners’ scores in reading section of IELTS. Materials and Methods:Out of 290 authentic IELTS candidates (2007) in Mashhad, north-eastern part of Iran. 130 candidates received multiple intelligences scale questionnaire, 98 participants, including 53 males and 45 females, filled out the multiple intelligences scale questionnaire. Sixty two and thirty six candidates participated in academic and general ILETS test respectively. Participants’ performance in the reading and comprehension section of IELTS and their distinctive profiles of multiple intelligences abilities and skills were compared. In this research data analyzed by descriptive analysis methods and Pearson’s correlation. Results: The results revealed no significant relationship between multiple intelligences profiles and reading and comprehension section of IELTS, except for logical-mathematical intelligence which showed a positive relation with reading scores (P< 0.05). Conclusion:Reading comprehension section in IELTS is related to Iranian learners’ logical-mathematical intelligence; it seems reading section contains logical tasks which could be due to the similar nature of this type of intelligence and the operations needed while reading.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خلیل مطلب زاده | khalil motallebzadeh
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه و مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه (Islamic azad university of torbat heydariyeh)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1635.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات