این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۲

عنوان فارسی مقایسه ی تنش والدگری مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه با مادران کودکان بهنجار
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظور بررسی سطح تنش والدگری در مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجهو مقایسه ی آن با مادران کودکان بهنجار انجام شده است. روش کار: مطالعه ی حاضر جزو پژوهش های علی مقایسه ای می باشد وجامعه ی آماری این پژوهش تمام مادران دارای پسر 5 تا 12 ساله ی مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه مراجعه کننده به درمانگاه های فوق تخصصی روان پزشکی کودک (ابن سینا و دکتر شیخ) و تمام مادران پسران 5 تا 12 ساله ی بهنجار مقطع پیش دبستانی و دبستان ناحیه ی 4 مشهد بودند. از بین مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه با روش نمونه گیری در دسترس، 50 نفر و از بین مادران کودکان بهنجار با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای80 نفر انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شاخص تنیدگی والدگری بودند. داده های به دست آمده با روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تی گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان دادند که بین تنش والدگری (قلمرو والد) و مولفه های آن در مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه و مادران کودکان بهنجار تفاوت معنی داری وجود دارد (000/0P<) و نیز بین تنش والدگری (قلمرو کودک) و مولفه های آن در مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه و مادران کودکان بهنجار تفاوت معنی داری وجود دارد (000/0P<). هم چنین بین تنش والدگری (قلمرو والد-کودک) در مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه و مادران کودکان بهنجار تفاوت معنی داری وجود دارد (000/0P<). نتیجه گیری: مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مقایسه با مادران کودکان بهنجار دارای تنش والدگری بیشتری هستند که باید با ابزار شاخص تنش والدگری تشخیص داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش فعالی و نقص توجه، بهنجار، تنش والدگری، کودکان،

عنوان انگلیسی Parenting stress in mothers of children with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله This research was down to compare parenting stress in mothers' with ADHD sons and normal ones. Materials and Methods: This research is a causal-comparing study and the statistical universe was all mothers of 5 to 12 years old sons with ADHD who referred to child psychiatry clinics (Ibn-e-Sina and Dr Sheikh Hospitals) and all mothers of normal sons (5 to 12 years old) were selected in primary and preprimary school at 4th educational area of Mashhad city, north-eastern part of Iran. Fifty mothers with ADHD children by at reached sampling and 80 mothers with normal children were selected by cluster sampling. Parenting Stress Index (PSI) was used and data analyzed by descriptive and analytic statistical methods such as t-test in independent groups. Results:Results showed that there was a significant difference between parenting stress (parent's realm) and its branches in mothers of ADHD children and mothers of normal children (P< 0.000). There was a significant difference between parenting stress (child's realm) and its branches in mothers of ADHD children and mothers of normal children (P< 0.000) and difference between parenting stress (parent-child's realm) and its branches in mothers of ADHD children and mothers of normal children was significant too (P< 0.000). Conclusion: Mothers with ADHD children had more stress compared with mothers of normal children which it is realized by parenting stress index.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شکیلا یوسفی | shakila yosefi
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1583.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات