این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۰۵-۱۱۴

عنوان فارسی تاثیرآموزش مهارت های فرزندپروری به مادران پسران دبستانی مبتلا به اختلالات برونی سازی شده بر بهداشت روانی و شیوه های تربیتی آن ها
چکیده فارسی مقاله ختلالات برونی سازی شده جزو اختلالات دوران کودکی هستند و پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر آموزش رفتاری والدین بر شیوه های تربیتی و بهداشت روانی مادران کودکان مبتلا به این اختلالات انجام شده است. روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه ی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد است که جامعه ی آماری آن دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله ی شهر تبریز بوده اند. 32 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده که دارای شیوه ی فرزندپروری ناکارآمد بوده (16 نفر مستبدانه و 16 نفر سهل گیرانه) و نیز در پرسش نامه ی سلامت عمومی نمره ای برابر یا بالاتر از نقطه ی برش 23 داشتند، انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. پس از مداخله ی آموزشی بر روی گروه آزمون شیوه های فرزندپروری و بهداشت روانی مادران دو گروه مجددا ارزیابی و نتایج توسط آزمون یومن ویتنی تحلیل گردیدند. یافته ها: مقایسه ی نتایج نشان داد که شیوه ی فرزندپروری مستبدانه (02/0=P) و سهل گیرانه (02/0=P) در مادران گروه آزمون کاهش و در مقابل شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه (04/0=P) افزایش یافته است. هم چنین نمره ی کلی بهداشت روانی، افزایش (000/0=P) و نمره ی زیر مقیاس های نشانه های جسمانی (001/0=P)، اضطراب و بی خوابی (02/0=P) و افسردگی (01/0=P) در مادران گروه آزمون پس از مداخله به صورت معنی داری کاهش یافت ولی در مورد زیر مقیاس نارساکنش وری اجتماعی تفاوت معنی داری حاصل نشد (14/0=P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از موثر بودن آموزش رفتاری والدین در تغییر شیوه های تربیتی و بهبود بهداشت روانی مادران کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده است و با آموزش برنامه های تصحیح شیوه ی فرزندپروری می توان گام موثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده و بهبود بهداشت روانی مادران این کودکان برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of the parent management training to mothers of school-boys with externalizing disorders on their general health and parenting styles
چکیده انگلیسی مقاله Externalizing disorders are seen in childhood. The purpose of this study was to investigate the effects of the behavior parent training on parenting styles and mental health of mothers of children with externalizing disorders. Materials and Methods:This quasi experimental trial study was down with pre and post test evaluation and control group. Samples of study were boy schools (7-10 years old) in Tabriz, city, north-western part of Iran. Thirty two mothers whose children had externalizing disorders and also had insufficient parenting styles (16 mothers with authoritative parenting style, 16 mothers with permissive parenting style) with cut-point scores≥23 in general health questionnaire were randomly selected and allocated to the experimental and control groups. Experimental group received behavior parent training and parenting style questionnaire and general health questionnaire was administered as a post-test to both groups of mothers. Data obtained from this study was analyzed using the Mann-Whitney U procedure. Results: The results showed that authoritarian (P=0.02) and permissive (P=0.02) parenting styles decreased significantly in experimental group but authoritative parenting style increased significantly (P=0.04). Also general mental health score increased (P=0.000) and scores of subscales of physical symptoms (P=0.001), anxiety and sleep problems (P=0.02) and depression (P=0.01) decreased significantly after the training. No significant difference was shown between two groups in subscale of social malfunctioning after the training (P=0.14). Conclusion: The results of this research showed that behavior parent training is helpful for changing parenting styles and improving of mental health of mothers of children with externalizing disorders. Training of parenting style can decrease behavior problems of children with externalizing disorder and improve mental health of their mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور بیرامی | mansour bayrami
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1582.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات