این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۳۳-۳۲۲

عنوان فارسی مقایسه ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار
چکیده فارسی مقاله این پژوهش جهت مقایسه­ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص­توجه­ بیش­فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار انجام­ شد. روش­کار: پژوهش ­مقایسه­ای حاضر بر روی تمامی دانش­آموزان سوم ابتدایی تا اول راهنمایی که در سال 1386 در مدارس عادی و مراکز کودکان استثنایی شهر اردبیل تحصیل می­کردند اجرا شد. شصت آزمودنی شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقص­توجه ­بیش­فعالی، 20 کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری و 20 کودک عادی، به شیوه­ی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش نامه­ی کانرز، آزمون قلب­ها و گل­ها، آزمون های سیمون 1 و2، آزمون جستجوی دیداری و آزمون ارزیابی هوش ریون استفاده ­شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD تحلیل­گردیدند. یافته‌ها: نتایج تفاوت معنی­داری در زمینه کارکردهای اجرایی بین سه گروه نشان­ دادند (00/0P<). کودکان دارای اختلال نقص­توجه ­بیش­فعالی نسبت به کودکان دچار ناتوانی در یادگیری، نمرات بالاتری را در حافظه­ی فعال کسب کردند (05/ 0P<)، اما از نظر بازداری تفاوت معنی­داری نداشتند (05 /0P>). کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینه­ی بازداری و حافظه­ی فعال نمرات کمتری کسب­کردند (01/ 0P<). نتیجه‌گیری: کودکانی که از ناتوانی در یادگیری رنج می­برند، در مقایسه با کودکان بهنجار و کودکان دارای اختلال نقص­توجه ­بیش­فعالی، اختلال بیشتری در کارکردهای اجرایی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of executive functions among children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disability and normal children
چکیده انگلیسی مقاله The present research was conducted to compare the executive functions among the children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), learning disability (LD) and normal children. Materials and Methods: Samples of this comparative study were students of 3rd to 6th grades of normal elementary schools and schools for mentally disabled children in 2005 in Ardabil city, north western part of Iran. Sixty subjects (20 ADHD boys, 20 LD and 20 normal children) were selected by multi-stage cluster sampling method. Data gathering was done by Conners' questionnaire for ADHD, hearts and flowers test, Simons 1 and 2, visual search and Raven intelligence scales. The multiple analysis of variance (MANOVA) and least significant difference (LSD) post hoc tests were used to analyze data. Results: The results revealed that there is a significant difference in executive functions among three groups (P< 0.00). ADHD children obtained higher scores in working memory in comparison with LD group (P< 0.05), but had not a significant difference in inhibition (P>0.05). Children of LD group obtained lower scores in both inhibition and working memory in comparison with normal group. Conclusion: Children suffering from LD are more impaired in executive functions in comparison with normal and ADHD groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین قمری گیوی | hosein ghamarigivi
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1216.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات