این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۷-۴۳۰

عنوان فارسی تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر شیوه واقعیت­درمانی گروهی بر بحران هویت در دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی تحصیلی انجام شد. روش­کار: در این مطالعه نیمه­تجربی 418 نفر از دانش­آموزان پایه­ی سوم راهنمایی که در سال 7-1386 در شهر خرم­آباد تحصیل می کردند به روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند و پرسش­نامه­ی هویت شخصی را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس 32 نفر که نمرات بالاتری را کسب کردند انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. 16 نفر گروه آزمون را تشکیل داده و 10 جلسه مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت­درمانی دریافت نمودند. گروه شاهد شامل 16 دانش­آموز بود که هیچ­گونه مداخله­ای را تجربه نکردند. نهایتا" گروه­های آزمون و شاهد بار دیگر آزمون هویت شخصی را به عنوان پس­آزمون تکمیل نمودند. شاخص های توصیفی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل کوواریانس جهت تحلیل داده ها استفاده شدند. یافته‌ها: میانگیننمره ی هویت شخصی دانش­آموزان 43/7± 65/12 بود و 72 نفر بحران هویت زیادی داشتند. رگرسیون چند متغیره نشان داد که مشاوره­ی گروهی با رویکرد واقعیت درمانی به طور معنی­داری می­تواند بحران هویت را در دانش‌آموزان تخفیف دهد (05/0P<). با این وجود دختران و پسران از لحاظ میزان اثربخشی این روش تفاوت معنی­داری نداشتند (05/0P>). نتیجه‌گیری: روش مشاوره­ی گروهی مبتنی بر واقعیت­درمانی در درمان بحران هویت در نوجوانان، صرف نظر از تفاوت­های جنسیتی آنان توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بحران هویت، دانش آموزان، مشاوره، واقعیت درمانی،

عنوان انگلیسی Effect of group counseling based on reality therapy on identity crisis in students of guidance schools
چکیده انگلیسی مقاله This study was carried out to clarify the effect of group counseling based on reality therapy on identity crisis in students of guidance schools. Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted in Khorram Abad city, western part of Iran in 2007-8. Cluster sampling method was used to select 418 students among who were studying in third grade of guidance school in Khorram Abad. All subjects completed the personal identity inventory as a pre-test, and then 32 students who obtained the higher scores were selected and randomly divided into two groups. Sixteen students formed the experimental group, who were received 10 sessions of group counseling based on reality therapy. Control group were 16 students, who did not experience any intervention. At last, experimental and control groups fulfilled the personal identity inventory once more as a post-test. Descriptive indices, multi-variable regression and ANCOVA tests were used to analyze the data. Results: Mean of personal identity score of students was 12.65 ± 7.43 and 72 persons suffered from high amount of identity crisis. Multi-variable regression showed thatgroup counseling based on reality therapy approach could significantly reduce the identity crisis among students (P< 0.05). However, there was not any difference in effectiveness of the method between girls and boys (P>0.05). Conclusion: Group counseling method based on reality therapy is recommended to treat identity crisis in adolescents, regardless of their gender differences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله counseling, Identity crisis, Reality therapy, students

نویسندگان مقاله لیدا کاکیا | lida kakia
عضو هیئت علمی دانشکده ی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1121.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات