این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۴۱-۵۳۴

عنوان فارسی تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی
چکیده فارسی مقاله از آن جایی که فعالیت­های حرکتی موجب رشد نظام ادراکی می­شوند، نقش مهمی در فراگیری مهارت­های تحصیلی و اجتماعی ایفا می­کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از درجاتی از اختلالات یادگیری رنج می­برند. پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی تمرین­های ادراکی­حرکتی بر بهبود مهارت­های حرکتی و ریاضی یک کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید. معرفی مورد: در این پژوهش تک­آزمودنی، یک پسر 8 ساله مبتلا به اوتیسم و فاقد اختلال جسمی در تهران در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت. جهت اندازه­گیری مهارت­های حرکتی و ریاضی به ترتیب از آزمون­های­ لینکلن اوزرتسکی و ریاضیات ایران کی­مت استفاده شد. اطلاعات مربوط به خط پایه در 6 جلسه جمع­آوری شد. سپس 20 جلسه­ی مداخله­ی حسی­حرکتی، در هفت محور اصلی شامل آگاهی بدنی، برنامه­ریزی حرکتی، یکپارچگی حرکتی دوجانبه، مهارت­های تعادلی، هماهنگی حرکتی ظریف، مهارت­های عملکردی بینایی و مهارت­های حرکتی ­گفتاری انجام شد. داده­ها به روش درصد نقاط غیر هم­پوش تجزیه و تحلیل شدند. اندازه­ی اثر تمرین­های ادراکی حرکتی بر مهارت حرکتی و ریاضی به ترتیب 95/0 و 1/0 بود. نتیجه‌گیری: تمرین­های ادراکی ­حرکتی به خوبی مهارت­های حرکتی این کودک دچار اوتیسم را بهبود ­بخشید حال آن ­که تاثیر آن ها بر مهارت­های ریاضی بارز نبود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اوتیسم، ریاضی، عملکرد ادراکی حرکتی، مهارت های حرکتی،

عنوان انگلیسی Effect of perceptual-motor practices on motor and mathematical skills in autism, a single-subject design
چکیده انگلیسی مقاله As motor activities improve perceptual system, it is presumed to play an important role in advancement of educational and social skills. Autistic children are often suffering from some learning problems. The present study was performed to evaluate the efficacy of perceptual-motor practices on motor and mathematical skills of an autistic child. Case Presentation: An 8 year old autistic boy without any physical problem participated in thissingle-subject design study in Tehran in 2009. Lincon-Oseretsky and Key Math tests were used to measure motor and mathematical skills respectively. At first, baseline information was gathered in 6 sessions. Then 20 sessions of perceptual-motor practices were administered, based on 7 main axes, including body awareness, motor planning, bilateral motor integration, balance skills, fine motor coordination, functional vision skills, and oral-motor skills. Data were analyzed through Percentage of Non-overlapping Data (PND) method. Effect sizes of perceptual-motor practices on motor and mathematics skills were 0.95 and 0.1. Conclusions: Appropriate perceptual-motor practices improve motor skills in this autistic child, without significant affects on mathematical skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله As motor activities improve perceptual system

نویسندگان مقاله احمد احمدی | ahmad ahmady
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1093.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات