این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 13 مهر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۴۱-۵۳۴
عنوان فارسی
تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی
چکیده فارسی مقاله
از آن جایی که فعالیتهای حرکتی موجب رشد نظام ادراکی میشوند، نقش مهمی در فراگیری مهارتهای تحصیلی و اجتماعی ایفا میکنند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از درجاتی از اختلالات یادگیری رنج میبرند. پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی تمرینهای ادراکیحرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی و ریاضی یک کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید. معرفی مورد: در این پژوهش تکآزمودنی، یک پسر 8 ساله مبتلا به اوتیسم و فاقد اختلال جسمی در تهران در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت. جهت اندازهگیری مهارتهای حرکتی و ریاضی به ترتیب از آزمونهای لینکلن اوزرتسکی و ریاضیات ایران کیمت استفاده شد. اطلاعات مربوط به خط پایه در 6 جلسه جمعآوری شد. سپس 20 جلسهی مداخلهی حسیحرکتی، در هفت محور اصلی شامل آگاهی بدنی، برنامهریزی حرکتی، یکپارچگی حرکتی دوجانبه، مهارتهای تعادلی، هماهنگی حرکتی ظریف، مهارتهای عملکردی بینایی و مهارتهای حرکتی گفتاری انجام شد. دادهها به روش درصد نقاط غیر همپوش تجزیه و تحلیل شدند. اندازهی اثر تمرینهای ادراکی حرکتی بر مهارت حرکتی و ریاضی به ترتیب 95/0 و 1/0 بود. نتیجهگیری: تمرینهای ادراکی حرکتی به خوبی مهارتهای حرکتی این کودک دچار اوتیسم را بهبود بخشید حال آن که تاثیر آن ها بر مهارتهای ریاضی بارز نبود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اوتیسم، ریاضی، عملکرد ادراکی حرکتی، مهارت های حرکتی،
عنوان انگلیسی
Effect of perceptual-motor practices on motor and mathematical skills in autism, a single-subject design
چکیده انگلیسی مقاله
As motor activities improve perceptual system, it is presumed to play an important role in advancement of educational and social skills. Autistic children are often suffering from some learning problems. The present study was performed to evaluate the efficacy of perceptual-motor practices on motor and mathematical skills of an autistic child. Case Presentation: An 8 year old autistic boy without any physical problem participated in thissingle-subject design study in Tehran in 2009. Lincon-Oseretsky and Key Math tests were used to measure motor and mathematical skills respectively. At first, baseline information was gathered in 6 sessions. Then 20 sessions of perceptual-motor practices were administered, based on 7 main axes, including body awareness, motor planning, bilateral motor integration, balance skills, fine motor coordination, functional vision skills, and oral-motor skills. Data were analyzed through Percentage of Non-overlapping Data (PND) method. Effect sizes of perceptual-motor practices on motor and mathematics skills were 0.95 and 0.1. Conclusions: Appropriate perceptual-motor practices improve motor skills in this autistic child, without significant affects on mathematical skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
As motor activities improve perceptual system
نویسندگان مقاله
احمد احمدی | ahmad ahmady
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1093.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات