این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۸۳-۵۷۴

عنوان فارسی ساخت و هنجاریابی مقیاس درجه بندی تشخیص اختلال سلوک در دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران (فرم معلمان)
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه، تهیه­ی پرسش­نامه­ی رفتاری است که توانایی تشخیص اختلال سلوک را از سایر اختلالات کودکان داشته باشد. روش­کار: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و 515 نفر از دانش­آموزان مقطع پنجم ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 86-1385، با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای انجام این مطالعه ابتدا لیستی از ویژگی­های اختلال سلوک بر طبق منابع بالینی تهیه و در اختیار متخصصین این رشته قرار گرفت، سپس پرسش­نامه تنظیم شده به 10 نفر از معلمین مقطع پنجم ابتدایی داده شد و نظرات ایشان برای رفع ابهامات استفاده شد و پرسش­نامه­ی نهایی تنظیم گردید. پایایی پرسش­نامه از طریق روش آلفای کرونباخ، تنصیف و آزمون-آزمون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: پس از تحلیل عامل به روش مولفه­های اصلی و استفاده از چرخش واریماکس، 5 عامل پرخاشگری، بی­مسئولیتی، فریبکاری، خرابکاری و روابط بین­فردی ضعیف استخراج شدند که 70/74 درصد کل واریانس را تبیین می­کنند. پایایی پرسش­نامه از طریق روش آلفای کرونباخ 975/0، از طریق روش تنصیف 858/0 و از طریق روش آزمون-آزمون مجدد 973/0 به دست آمد. همبستگی آزمون با پرسش­نامه­ی اختلال سلوک (فرم معلمان) 871/0 می­باشد. نقطه­ی برش این آزمون با در نظر گرفتن انحراف استاندارد، چارک، آزمون حساسیت و ویژگی و هم چنین صدک، نمره­ی 60 انتخاب گردید. نتیجه‌گیری: نسخه­ی نهایی پرسش­نامه­ی تشخیصی اختلالسلوک (فرم معلمان) با پایایی مناسب تهیه گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال سلوک، پایایی، روایی، هنجاریابی،

عنوان انگلیسی The construction and standardization of the rating scale for diagnosis of conduct disorder among the students in fifth grade of elementary school in Tehran city, central part of Iran (Teachers’ form)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to provide a behavioral questionnaire which could diagnose conduct disorder from other disorders of childhood. Materials and Methods: In this practical study which was done during 2007 and 2008, 515 students in fifth grade elementary school have been selected in Tehran city using random sampling cluster. To implement the study, at first a list of the characteristics of conduct disorder was provided for specialists, according to clinical resources. Completed questionnaire was given to 10 teachers of 5th grade of elementary school and their comments were used in decreasing ambiguities of the questionnaire. So final questionnaire was adjusted.Validity of the questionnaire was assessed through the alpha Kroenbakh, the split-half and the test-retest methods. Results: After the factor analysis by method of the main components using varimax rotation, five factors of aggression, irresponsibility, deception, sabotage, and poor interpersonal relationships were extracted, which were explaining 74.70 percent of total variance. Validity of the questionnaire was 0.975, 0.858 and 0.973 through the alpha Kroenbakh, the split-half and the test-retest method, respectively. Correlation of the test with conductive disorder inventory-4 questionnaire (teachers’ form) was 0.871. According to standard deviation, quartile, sensitivity, and specificity and percentile scores of the test, the cut-off point was 60. Conclusion: Final version of the diagnostic questionnaire for conduct disorder (teachers’ form) was prepared with reasonable reliability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conduct disorder, Reliability, Standardization, Validity

نویسندگان مقاله امین عظیم خانی | amin azimkhani
دانشجوی دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه امام رضا ع ، مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام رضا (Imam reza university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1039.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات