این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۹۴-۱۰۴

عنوان فارسی پیش بینی کننده های بی حوصلگی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله بی­حوصلگی یک پدیده­ی روانی است که عوارض متعددی نظیر افت در عملکردهای حرفه­ای و تحصیلی به دنبال دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین پیش­بینی­کننده­های بی­حوصلگی در نوجوانان بود. روش­کار: این مطالعه­ی به شیوه­ی همبستگی و در سال 1388 انجام شد. تعداد182 (96 دختر و 86 پسر) دانش­آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان خرم­آباد در سنین 12 تا 18 سال به روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای سنجش بی­حوصلگی از مقیاس ارزیابی بی­حوصلگی و برای بررسی عوامل بی­حوصلگی از پرسش­نامه­ی عوامل بی­حوصلگی شامل 4 مولفه­ی خانه، مدرسه، اجتماع و دروس، استفاده شد. داده­ها با استفاده همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. یافته­ ها: عامل خانه (23/0=β) و مدرسه (23/0=β) به طور معنی­داری با بی­حوصلگی ارتباط داشتند (01/0>P). در دختران عامل خانه (39/0=β) و در پسران عامل مدرسه (30/0=β) ارتباط معنی­داری با بی­حوصلگی داشتند (01/0>P). بررسی میانگین هرکدام از عامل­ها نشان داد که در عامل خانه سختگیری والدین، مشاجره یا جر و بحث والدین، نداشتن کاری برای انجام دادن و نداشتن وسیله­ای برای سرگرمی و در عامل مدرسه رفتار سختگیرانه و خشک معلمان و تکالیف زیاد درسی، از میانگین بالاتری برخوردار بودند. نتیجه­ گیری: با جمع­بندی از نتایج این پژوهش به نظر می­رسد که نارسایی در روابط بین فردی، سختگیری­ها و عدم انعطاف در محیط خانه و مدرسه، پیش­بینی کننده­های مهم بی­حوصلگی در این دو محیط به حساب می­آیند. لذا برای مواجهه با بی­حوصلگی و پیشگیری از اثرات سوء آن در نوجوانان، باید به این دو عامل توجه خاص نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی حوصلگی، خانه، مدرسه، نوجوانان،

عنوان انگلیسی Predictors of boredom in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Boredom is a mental state that can have serious impact on different aspects of life, including: profession and education. The purpose of this study was to identify those factors associated with boredom in a sample of Persian adolescences. Materials and Methods: In a correlational study, 182 students (96 girls and 82 boys), aged between 12 to 18 years who were studying in secondary and high school level of education in Khoram Abad city, center of Lorestan (a western province of Iran) were selected using a cluster random sampling in 2009. The participants were asked to fill in boredom assessment scale (BSA) and boredom factor questionnaire (BFQ) included 4 components: home factors, school factors, community factors and educational items. Several Pearson correlation and regression analyses were applied on the data. Results: It was shown that home factor (β=0.23) and school factor (β=0.24) were significantly correlated with boredom (P< 0.01). Home factor (β=0.39) was a robust predictors of boredom in girls, while school factor (β=0.30) was a strong predictor of boredom in boys (P< 0.01). Major components of home factor were: strictness of parents, parental dispute and conflict, more spare time without any job to do, and lack of pastime and recreational activities, and for school factor, component were: strict and serious behaviors of teachers and inappropriate homework. Conclusion: Inadequate interpersonal relationships and inflexible teaching or parenting style appeared to be the main predictors of boredom in adolescents. These variables should be taken in account while dealing with boredom in adolescents in order to prevent destructive consequences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescents, Boredom, Home, School

نویسندگان مقاله علی فرهادی | ali farhadi
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1028.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات