این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۴۲-۵۷

عنوان فارسی تاثیر مداخله ی بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان درخودمانده
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر مداخله­ی بازی­درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلالات فراگیر رشد انجام شده است. روش­کار: پژوهش به شیوه­ی اقدام‌پژوهی ‌طرح‌‌محور و در قالب طرح شبه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه شاهد انجام پذیرفته و جامعه­ی آماری آن کودکان درخودمانده­ی سنین پیش‌دبستانی ‌سال تحصیلی 89-1388 شهر مشهد بوده‌اند. 10 نفر به­ صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمون در جلسات بازی­درمانی عروسکی با میانگین 22 جلسه شرکت داده شده و پیش‌ و پس از مداخله، آزمون مقیاس ارتباط اجتماعی اولیه برای دو گروه اجرا گردید. داده‌‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری یومن­ویتنی و رتبه‌های علامت‌دار ویلکاکسون تحلیل گردیدند. یافته­ ها: در خرده­آزمون­های ارتباط چشمی در حیطه­ی درخواست‌ رفتاری آغازگرانه (012/0=P)، درخواست­های آغازگرانه­ی سطح پایین (012/0=P)، پاسخ به یک تعامل اجتماعی (015/0=P)، درخواست‌های رفتاری آغازگرانه­ی کلی (011/0=P) و در خرده­مهارت انجام درخواست‌ها (005/0=P) بازی­درمانی عروسکی به گونه­ای معنی­دار اثربخش بوده است. در خرده­آزمون­های دستیابی به اشیا (355/0=P)، درخواست کردن آغازگرانه (214/0=P)، اشاره به اشیا (00/1=P) و در مورد خرده‌آزمون دادن اشیا (074/0=P) مداخله اثربخش نبوده است. هم­چنین یافته­های کیفی برگرفته از گزارش والدین نیز حکایت از اثربخش بودن مداخله دارد. نتیجه­ گیری: مداخله­ی بازی­درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان درخودمانده اثربخش.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی عروسکی، درخودماندگی، کودک،

عنوان انگلیسی The effect of puppet play therapy intervention on communicative skills of autistic children
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to investigate the effect of the puppet play therapy intervention on communicative skills of autistic children. Materials and Methods:This research has implemented in the shape of quasi-experimental designs with pre-post test and control group as a design based action research method. The preschool age autistic children of Mashhad city was our statistical population that ten patients out of them have allocated in control and intervention group who were participated in puppet play therapy intervention in 2009-2010. The Early Social-Communication Scales (ESCS) was performed in before and after intervention. The data were analyzed by The U Mann-Whitney and The wilcoxon’s Signed-Ranks Tests. Results: Findings indicate that in terms of total score of ESCS, there is significant differences between groups (P=0.009). Also on eye contact subscales, initiating behavioral requests (P= 0.012), low-level behavioral requests (P= 0.012), responding to social interaction (P=0.015), over all initiating behavioral requests (P=0.011), and requests implementation (P=0.005), puppet play therapy intervention group has significant differences. About achievement (P=0.335), initiating requests (P=0.214), pointing to objects (P=1.00), and give objects (P=0.74) subscales, there is no significant differences. Qualitative findings from the parental reports also indicate that intervention may be effective. Conclusion: The results indicate that puppet play therapy has been effective for achievement of communicative skills of autistic children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمحسن اصغری نکاح | mohsen asghari
استادیار روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1024.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات