این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 21 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۳۶-۴۵
عنوان فارسی
بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه ی تجدید نظر شده ی مقیاس مشاهده ی معلم از رفتار انطباقی در کلاس
چکیده فارسی مقاله
ژوهش حاضر به منظور برآورد پایایی و روایی نسخهی تجدید نظر شدهی مقیاس مشاهدهی معلم از رفتار انطباقی در کلاس (TOCA-R) اجرا شده است. روشکار: این مطالعه از نوع تحقیقات آزمونسازی است و در آن 300 نفر از دانشآموزان سوم و چهارم ابتدایی شهر تبریز به روش نمونهگیری تک مرحلهای در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. معلمان مدارس، مقیاس مشاهدهی معلم از رفتار انطباقی در کلاس و والدین دانشآموزان مقیاس درجهبندی رفتار مخرب (DBRS) را تکمیل کردند. در این پژوهش، به منظور بررسی ساختار عاملی (روایی سازه)، روایی همگرا و پایایی TOCA-R از تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: برای محاسبهی روایی سازه، تحلیل عاملی به روش مولفههای اصلی با چرخش واریماکس، سه عامل پیشنهاد نمود که به ترتیب عاملهای بیتوجهی، پرخاشگری و رفتارهای جامعهپسندانه نام گرفتند. همسانی درونی این مقیاس نشان داد که TOCA از پایایی قابل قبولی برخوردار است. ضریب همبستگی بین سه زیرمقیاس رفتار انطباقی در کلاس با خردهمقیاسهای رفتار مخرب معنیدار بود (05/0P<). نتیجه گیری: نسخهی تجدید نظر شدهی مقیاس مشاهدهی معلم از رفتار انطباقی در کلاس برای اندازهگیری مشکلات رفتاری در موقعیتهای آموزشی، کارایی مناسبی دارد و میتوان آن را در موارد تشخیصی و درمانی به کار برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انطباق، رتبه بندی، ساختار، عامل، معلم،
عنوان انگلیسی
A psychometric evaluation and factor structure of revised version of teacher observation of classroom adaptation scale
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to provide evidence of validity and reliability of Revised version of the Teacher Observation of Classroom Adaptation Scale (TOCAS-R) among Iranian elementary students. Materials and Methods: This investigation is a psychometrics study. Three hundred 3rd and 4th grade students (ages 9 and 10) were selected through multi-stages sampling from Tabriz elementary schools. Samples completed TOCAS and Disruptive Behavior Rating Scale (DBRS). Exploratory factor analysis, Pearson correlation coefficient and internal consistency were used to calculate the TOCAS factor structure (construct validity), convergent validity and reliability, respectively. Results: To obtain structure validity, principal component analysis with varimax rotation identified three factors, namely, inattention, aggression, and prosocial behavior. Cronbach alpha of the scale showed that this scale had reliable internal consistency. The TOCAS was specifically developed for assessing teachers’ perceptions of children’s classroom behaviors and adjustment to the school environment. Significant correlations were found between subscales of TOCAS and DBRS (P< 0.05). Conclusion: TOCAS may be useful for program evaluators and researchers who are interested in using a valid, reliable, and efficient method for assessing change in student behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
adaptation, Factor, Rating, Structure, Teacher
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_931.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات