این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 شهریور 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۵۱-۱۴۰
عنوان فارسی
اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان سلامت روان در دختران دارای مشکلات دلبستگی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان سلامت روان (کاهش میزان افسردگی، فزوناضطرابی و نافرمانی مقابلهای) دانشآموزان دارای مشکلات دلبستگی انجام شد. روشکار: این پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه شاهد در سال 1389 انجام شد. نمونهی هدف این مطالعه 34 نفر بودند که از بین 388 دانشآموز مقاطع دوم و چهارم ابتدایی که بیشترین نمره را در زمینهی مشکلات مربوط به دلبستگی و علایم اختلالات رفتاری (افسردگی، فزوناضطرابی و نافرمانی مقابلهای) به دست آوردند، انتخاب شدند. ارزیابی با استفاده از پرسشنامهی مشکلات دلبستگی راندولف و فرم سلامت روان کودکان انتاریو انجام شد. مادران گروه آزمون در 10 جلسهی گروهی درمان مبتنی بر دلبستگی شرکت نمودند. گروه شاهد مداخلهای دریافت نکردند. سپس تاثیر مداخله بر میزان سلامت روان (کاهش علایم افسردگی، فزوناضطرابی و نافرمانی مقابلهای) کودکان هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و به روش تحلیل کوواریانس ارزیابی گردیدند. یافته ها: میانگین نمرات افسردگی، فزون اضطرابی ونافرمانی مقابلهای در گروه آزمون در مرحلهی پسآزمون (05/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of attachment-based therapy on mental health in girls with attachment problems
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to investigate the efficacy of attachment-based therapy on rate of mental health (reduction of depression, hyper anxiety and oppositional defiant) in girl students of primary school who had attachment problems. Materials and Methods: This is an empirical study with pretest-posttest and control group that accomplished in 2011. The target samples were 34 individuals of 388 2nd and 4th grade students of primary school that had highest scores on attachment and behavioral problems (depression, hyper anxiety and oppositional defiant). Evaluation implemented using Randolph attachment disorder questionnaire (RADQ) and Ontario mental health test. Mothers were participated in 10 sessions of grouptherapy with attachment-based intervention and its effects were assessed in their girl`s mental health (reduction rate of depression, hyper anxiety and oppositional defiant symptoms). SPSS-16 software and descriptive statistics and covariate analysis method were used to analyze the data. Results: The mean post- test (P< 0.05) and follow up (P< 0.05) scores of depression, hyper anxiety and oppositional defiant symptoms in the experimental group was significantly lower than that of the control group. The reduction rate which was reported for these symptoms totally was 0.72 in posttest and 0.85 in three months follow up. Conclusion: The attachment based therapy was effective for increase of mental health in the girls with attachment problems and the mother`s continues attention to interventional methods caused more improvement in follow up evaluation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه جهانبخش | marzieh jahanbakhsh
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدحسین بهادری | m bahadori
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
شعله امیری | shole amiri
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
آذر جمشیدی | azar jamshidi
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_984.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات