این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۴، شماره ۵۵، صفحات ۸-۲۶۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی بازی درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی بر علایم اختلال آسیب دیدگی تحولی کودکان ۳ تا ۹ سال
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر کارایی بازی­درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی را در اختلال آسیب­دیدگی تحولی کودکان سنجید. روش­کار: این مطالعه­ی از نوع نیمه­آزمایشی با گروه شاهد بود که در سال 1388 در مشهد انجام گرفت. از مراجعه­کنندگان به کلینیک فوق­تخصصی اطفال بیمارستان ابن­سینا و دکتر شیخ، 14 کودک 3 تا 9 ساله که مطابق معیارهای ون­درکولک دچار اختلال آسیب­دیدگی تحولی بوده و والدین ایشان رضایت به شرکت در مطالعه داشتند، به طور تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. مادران، پرسش­نامه­های یول جهت سنجش میزان تنش کودکان و تنش والدین-فرم کوتاه جهت بررسی تنش والدین را پاسخ گفتند. در پایان 10 جلسه بازی­درمانی، والدین دو گروه مجددا آزمون­ها را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از نرم­افزار SPSS و آزمون­های تی مستقل و زوجی و مجذور خی تحلیل شدند. یافته­ ها: تفاوتی بین دو گروه در متغیرهای جنس، سن و تحصیلات کودکان و سن و تحصیلات مادران وجود نداشت (05/0P، 01/0=P و 01/0=P) بود. تفاوت نمرات زیرمقیاس کودک مشکل بین دو گروه پیش و پس از انجام درمان، بدون معنی (به ترتیب 86/0=Pو 14/0=P) بود. نمره­ی زیرمقیاس اختلال عملکرد در ارتباط کودک-والد در طی درمان در گروه آزمون تفاوت معنی­دار یافت (01/0=P) ولی در گروه شاهد چنین نشد (52/0=P). نتیجه­ گیری: بازی­درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی باعث کاهش تنش تجربه شده توسط کودکان و مادران ایشان می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی، دلبستگی، تروما،

عنوان انگلیسی The efficacy of developmental attachment-based play therapy on developmental trauma disorder symptoms in children from 3 to 9 years old
چکیده انگلیسی مقاله The present study conducted to examine the effect of attachment based play therapy on developmental traumatic disorder (DTD)in children. Materials and Methods: This semi-experimental study with control group, conducted in 2008, in Mashhad. Fourteen kids (3-9 years), who were diagnosed as having DTD based on Vander Kolk criteria, were selected from child psychiatry clinic in Ibn-e-Sina and dr. Sheikh hospitals. Their parents permitted to involve in this study. Patients were divided to 2 groups of intervention and control groups. Mothers of children completed Yule's scale and for evaluation of children's stress parenting stress index-short form (PSI-SF) for evaluation of parents' stress. Ten sessions of play therapy were conducted for intervention groups. Then mothers in 2 groups completed the tests again. Results: In the variables of age, sex and grade of children also in the age and education of mothers, patients in 2 groups did not have any significant differences (P>0.05). There were not any significant differences in scores of Yule's scale, PSI-SF and parental distress at base- line between 2 groups (P=0.10, P=0.34 and P=0.58 respectively). After play therapy these test in the intervention group was significantly different from the control group (P< 0.001, P=0.01 and P=0.01 respectively). The differences in scores of difficult child subscale between 2 groups, before and after intervention were not significant (P=0.86, P=0.14 respectively). The differences in scores of malfunction in child-parent relation before and after treatment were significant in intervention group (P=0.01) but there were not meaningful differences in control group (P=0.52). Conclusion: Attachment based developmental play therapy reduces the stress of children and their mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment, Play therapy, Trauma

نویسندگان مقاله عاطفه سلطانی فر | atefeh soltanifar
استادیار گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سید مرتضی جعفرزاده فدکی | seyyed morteza jafarzadeh fadaki
روانپزشک

مرتضی مدرس غروی | morteza modarres gharavi
استادیار گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نغمه مخبر | naghmeh mokhber
دانشیار گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

امیر رضایی اردانی | amir rezaei
استادیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقاتروان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_943.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات