این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۴، شماره ۵۵، صفحات ۳۵-۲۲۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت های حل مسئله بر شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در زنان در دوره ی پس از زایمان
چکیده فارسی مقاله : مطالعه­ای حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت­های حل مسئله بر شدت افسردگی زنان در دوره­ی پس از زایمان انجام شد. روش­کار: این کارآزمایی بالینی طی دی 1388 تا خرداد 1389 روی 54 زن در دوره­ی پس از زایمان مراجعه­کننده به مراکز بهداشتی مناطق دو و سه مشهد صورت گرفت. با داشتن معیارهای ورود به پژوهش، کسب نمره­ی 10 و بالاتر از مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ و نمره­ی 28- 14 از پرسش­نامه­ی افسردگی بک و تایید افسردگی توسط روان­شناس بالینی، زنان به طور تصادفی به دو گروه آزمون (26 نفر) و شاهد (28 نفر) تقسیم شدند. در گروه آزمون، مهارت­های حل مسئله طی 6 جلسه­ی هفتگی (هر جلسه به مدت 50- 45 دقیقه) آموزش داده شد. در هر دو گروه، پرسش­نامه­ی افسردگی بک مجددا در هفته­ی 9 بعد از زایمان تکمیل گردید. تحلیل آماری با استفاده از آزمون­های تی مستقل و تی زوج در نرم­افزار SPSS ویرایش 14 صورت گرفت. یافته­ ها: شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در 9 هفته پس از زایمان بین دو گروه اختلاف معنی­داری داشت (00001/0>P). هم­چنین اختلاف میانگین شدت افسردگی بر حسب آزمون بک دو گروه، در ابتدای پژوهش و 9 هفته پس از زایمان تفاوت معنی­داری نشان داد (00001/0>P). کاهش شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در گروه حل مسئله 6/77 درصد و در گروه شاهد 5/23 درصد بود. نتیجه گیری: آموزش مهارت­های حل مسئله روشی موثر در کاهش شدت افسردگی پس از زایمان است. پیشنهاد می­گردد که این روش به عنوان یکی از راهکارهای سلامت روان در مراکز بهداشتی به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of problem solving skills training on severity of depression symptoms in postpartum period
چکیده انگلیسی مقاله Postpartum depression is a problematic and major disease, with the average prevalence of 13 percent, if not diagnosed and treated may be complicated. Problem solving skills training is one of simple treatments that could be trained in health centers. Therefore, this study was conducted to determine the effect of problem solving skills training on severity of depressive symptoms in postpartum women. Materials and Methods: This clinical trial was performed (during Jan 2009-Jun 2010) on 54 women after delivery from health centers of 2nd and 3rd zones of Mashhad. Women who fulfilled inclusion criteria and got the score of 10 or above on Edinburgh Scale and got score of 14 to 28 on Beck Depression Inventory and their depression was confirmed by clinical psychologist, were randomly allocated to two groups of intervention (n=26) and control (n=28). In the intervention group, problem-solving skills were educated during six sessions of 45-50 minutes. In both groups, again, Beck Depression Inventory was completed in 9 weeks after delivery. Statistical analysis was done by one-way ANOVA and Kruskal-Wallis in SPSS software. Results: The finding showed that severity of depressive symptoms are significantly different at 9 weeks postpartum between two groups (P=0.000). The mean difference of severity of depressive symptoms are significantly different between two groups in the beginning of research and 9 weeks after delivery (P=0.000). Depressive symptoms were decreased about 77.6% in problem solving skills group comparing 23.5% in control group. Conclusion: Based on this study, problem-solving skills training is an effective method in reducing the severity of depressive symptoms. Therefore it is recommended that problem-solving skills training could be used as one of the mental health strategies in health centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه کردی |
مدرس گروه مامایی ، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سعیده نصیری | saeideh nasiri
کارشناسی ارشد مامایی

مرتضی مدرس غروی | modares gharavi
روان گروه استادیار پزشکی ، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سعید ابراهیم زاده |
کارشناسی ارشد آمار زیستی ، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_940.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات