این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۴، شماره ۵۵، صفحات ۱۹-۲۱۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش مهارت های فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبک های مقابله ای زوجین متقاضی فرزند
چکیده فارسی مقاله
: امروزه به واسطهی افزایش میزان ناباروری زوجها و بیسرپرستی کودکان، فرزندخواندگی بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی برکاهش تنیدگی و تغییر سبکهای مقابلهای زوجین متقاضی فرزندخواندگی انجام گرفته است. روشکار: پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهآزمایشی است. جامعهی پژوهش شامل تمام زوجین متقاضی فرزندخواندگی بوده که از خرداد 88 لغایت خرداد 89 به سازمان بهزیستی خراسان رضوی مراجعه نمودهاند. زوجین واجد معیارهای پژوهش به شیوهی نمونهی در دسترس انتخاب و پرسشنامهی اضطراب کتل و سبکهای مقابلهای لازاروس و فولکمن را تکمیل نمودند. از بین ایشان تعداد 14 زوج دارای نمرهی خام بیشتر از 35 در تست اضطراب و سبک مقابلهی هیجانمدار در پرسشنامهی سبکهای مقابله بودند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد جایگزین شدند. سپس 8 جلسهی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی برای گروه آزمون اجرا گردید. گروه شاهد روند عادی مراحل اداری را سپری نمودند. بعد از اجرای مداخله، میزان تنیدگی و سبکهای مقابلهی دو گروه مجددا اندازهگیری و 6 هفته بعد آزمون پیگیری روی گروه آزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس یک سویه و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل گردید. یافته ها: بین دو گروه آزمون و شاهد، از نظر تفاوت نمرات در دو ﺁزمون اضطراب کتل (05/0P≤) و سبکهای مقابله (05/0P≤) تفاوت مثبت و معنیداری وجود داشت. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای فرزتدخواندگی میتواند موجب کاهش میزان تنیدگی زوجین متقاضی فرزند گردیده و باعث شود که این افراد در مقابله با تنیدگی، بیشتر از سبکهای مقابلهی مسئلهمدار استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، زوجین، فرزندخواندگی، مهارتها،
عنوان انگلیسی
The efficacy of adoption skills training on stress reduction and change of coping styles among couples who are applicants for having an adopted child
چکیده انگلیسی مقاله
Today, due to increased infertility in couples and a lack of guardianship of orphan children, much attention has been drawn on adoption. Purpose of this research was to investigate the effectiveness of adoption skills training on stress reduction and improving coping styles of couples who are applicants for having an adopted child. Materials and Methods: Present study has semi-experimental design. The research community consisted of all couples who are adoptive applicants to have an adopted child and in 2009-2010 referred to the Welfare Organization of Khorasan Razavi. Couples who are eligible for the research criteria were selected by convenience sampling method. They filled in Cattle Anxiety Inventory and Lazarus and Folkman Coping Styles Inventory. 14 couples who had raw score greater than 35 in anxiety test and emotion oriented coping style in Coping Style Inventory were selected and allocated by random assignment method in control or experimental groups. Then eight sessions of adoption skills training were carried out for the experimental group. The control group passed the normal process of administrative stages. The rate of stress and coping styles of both groups were measured after treatment and the following six weeks performed to evaluate the passage of time on the experimental group. Data were analyzed by one-way analysis of variance and repeated measurements variance. Results: There was a significant and positive difference in scores of two tests (Cattle Anxiety and Lazarus and Folkman coping styles) between two experimental and control groups (P≤0.05). Conclusion: Finally, it can be concluded that adoption skills training can reduce stress levels of experimental group and makes the people to use more problem oriented coping styles in coping with stress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adoption, Couples, Skills, Stress
نویسندگان مقاله
الهه ذوقی فیاض | elaheh fayaz
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران
حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف | hamid reza aghamohammadian sharbaf
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
احمد علی پور | ahmad alipor
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران
مهناز علی اکبری دهکردی | mahnaz aliakbari dehkordi
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_938.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات