این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۸۵-۲۸۷

عنوان فارسی رابطه ی بین سبک های مقابله ی اجتناب شناختی رفتاری و اختلال خوردن در دانشجویان دانشگاه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر جهت بررسی رابطه­ی سبک­های مقابله­ای شناختی­رفتاری و انواع اختلال خوردن در دانشجویان دانشگاه انجام شده است. روش­کار: در این پژوهش توصیفی همبستگی، 200 نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در نیم­سال اول 89-1388 از میان دانشکده­های مختلف دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت تصادفی مرحله­ای انتخاب شدند. به منظور سنجش انواع سبک­های مقابله­ی اجتنابی از مقیاس سبک­های مقابله­ی اجتناب اجتماعی­شناختی و برای سنجش اختلال خوردن از آزمون بازخورد اختلال خوردن استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با سطح معنی­داری 05/0>P انجام شد. یافته ­ها: سبک مقابله­ی اجتناب اجتماعی­رفتاری با اختلال خوردن و زیر­مقیاس­های آن یعنی رژیم غذایی (05/0>P)، پرخوری (01/0>P) و مهار دهانی (05/0>P) رابطه­ی مثبت معنی­داری دارد. در این میان مقابله­ی اجتناب رفتاری با مشکل پرخوری رابطه­ی مثبت معنی­داری دارد. مقابله­ی اجتناب اجتماعی­شناختی با اختلال خوردن کلی (05/0>P) و دو زیرمقیاس مهار دهانی و پرخوری رابطه دارد (01/0>P) اما با رژیم غذایی رابطه­ی معنی­داری نداشت. تحلیل رگرسیونی چندگانه نشان می­دهد که از بین انواع سبک­های اجتنابی، سبک مقابله­ی اجتناب اجتماعی­رفتاری بهترین پیش­بینی­کننده­ی انواع اختلال خوردن می­باشد به طوری که اجتناب اجتماعی­رفتاری می­تواند 07/0 درصد واریانس خرده­مقیاس رژیم غذایی،22 درصد واریانس پرخوری و 13 درصد واریانس مهار دهانی را تبیین کند. نتیجه­ گیری: مبتلایان به اختلال خوردن از انواع سبک­های مقابله­ی اجتنابی برای رویارویی با فشار­های روان­شناختی استفاده می­کنند و اختلال خوردن نیز نوعی سبک رویارویی با مشکلات زندگی است. سبک مقابله­ی اجتنابی اجتماعی­رفتاری بهترین پیش­بینی­کننده­ی اختلال خوردن محسوب می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتناب، اختلال خوردن، دانشجویان، رفتار، شناخت، مقابله،

عنوان انگلیسی The relationship between cognitive-behavioral avoidance coping styles with eating disorder among university students
چکیده انگلیسی مقاله This research was designed to assess the relationship between cognitive-behavioral avoidance coping style and eating disorder among university students. Materials and Methods: In this descriptive- correlation study 200 students were randomly selected from various faculties of Shahid Chamran University in Ahwaz city. Cognitive-behavioral avoidance coping style and eating disorders were assessed by Cognitive-Behavioral Avoidance Scale (CBAS) and The Eating Attitudes Test (EAT), respectively. Pearson correlation and stepwise multiple regression analysis tests were used to analyze data (P< 0.05). Results: There was a significant correlation between the general mean of cognitive-behavioral avoidance coping style and eating disorders (with 3 subscales dieting (P< 0.05), bulimia (P< 0.01) and oral control (P< 0.05)). Also, there were significant correlation between behavioral avoidance coping style and bulimia but social-cognitive avoidance coping style were positively correlates with general eating disorders (P< 0.05) and oral control and bulimia (P< 0.01) but there were not significant correlation with dieting subscale. Multiple regression analysis showed that behavioral social avoidance coping style is the best predictor of eating disorders. This coping style can explain 0.07 percentage of dieting, 13 percentage of oral control and 22 percentage of bulimia. Conclusion: People who suffer from eating disorders, use some kind of avoidance coping strategies to reduce psychological stress and eating disorder may be one kind of coping with life problems. Behavioral-social avoidance coping is a best predictor of eating disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سودابه بساک نژاد | soodabeh bassak nezhad
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده ی علوم تربیتی ، دانشگاه شهید چمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

فرزانه هومن | farzaneh hooman
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده ی علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

محمدعلی قاسمی نژاد | mohammad ali ghasemi nejad
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده ی علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_876.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات