این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۱۲۷-۱۳۵
عنوان فارسی
تاثیر درمانی آموزش چندرسانه ای فرزندپروری به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله ای در مشهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعامل والدین در بهداشت روانی کودکان موثر است. سبک فرزندپروری، مجموعه نگرشهای ایجادکنندهی جو هیجانی برای بروز رفتارهای والدین با کودک است. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر آموزش چندرسانهای فرزندپروری به والدین در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیاعتنایی مقابلهای (ODD) انجام شده است. روشکار: در این مطالعهی کارآزمایی 45 نفر از مادران دارای کودکان 10-3 سالهی مبتلا به ODD در مشهد در سال 1389وارد مطالعه و به طور تصادفی ساده به سه گروه تقسیم شدند. به گروه اول آموزش رو در رو (PMT) و به گروه دوم، مطالب آموزشی در قالب نرمافزاری به صورت آموزش چندرسانهای (M-PMT) ارایه شد. گروه سوم، گروه شاهد (در نوبت درمان) بودند. ارزیابی با آزمون کانرز و ارزیابی فرزندپروری بامریند، قبل و بعد از زمان مداخله سنجیده شد. دادهها توسط نرمافزار SPSSنسخهی 16 و آزمونهای آنووا، کروسکالوالیس، آزمون تی زوجی و منویتنی تحلیل شدند. یافتهها: روش M-PMT بر بهبود مشکلات سلوک (03/0=P)، یادگیری (04/0=P)، بیشفعالی (01/0=P)، رفتار تکانهای (02/0=P) و اضطراب (01/0=P) کودکان موثر بود، ولی در مشکلات جسمی-روانی (2/0=P) تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بهبود مشکلات سلوک در گروه M-PMT و PMT اختلاف معنیداری نداشت (1/0=P). در بهبود رفتارهای تکانهای و اضطراب M-PMT موثرتر از PMT بود (به ترتیب 009/0=P و 02/0=P) ولی میزان کاهش بیشفعالی در گروهPMT بهتر بود (03/0=P). نتیجهگیری: شیوهی نوین آموزش به روش چندرسانهای بر بهبود مشکلات یادگیری، بیشفعالی، رفتار تکانهای و اضطراب کودکان موثر بود، البته در رفتارهای تکانهای و اضطراب روش چندرسانهای و در بیشفعالی روش آموزش رو در روی والدین، پاسخ بهتری داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of multimedia-parent management training on treatment of children with oppositional defiant disorder in Mashhad, Northeastern part of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Engagement of parents affects children's mental health. Parenting styles are psychological constructs representing behaviors and attitudes in child rearing. This study was aimed to assess the efficacy of multimedia-parent management training (M-PMT) in treatment of children with oppositional defiant disorder (ODD). Materials and Methods: In this random control trial conducted in Mashhad in 2010, 45 mothers of 3-10 year old ODD children participated. They divided into three groups by simple random allocation. We provided the first group with parent management training (PMT) and the second group with M-PMT through software containing educational instruction. The third group was considered as control group. Bamerind and Conner's parenting questionnaires were applied before and after the intervention. Data was analyzed byh SPSS16 software and ANOVA, Kruskal-Wallis, paired t-test and Man-Whitney tests. Results: M-PMT improved learning (P=0.04), behavioral disturbances (P=0.03), hyperactivity (P=0.01), impulsivity (P=0.02) and anxiety (P=0.01) without significant impact on psychosocial problems (P=0.2). the effectiveness of M-PMT and PMT in conduct disorders were not different (P =0.2). M-PMT was more effective than PMT in reducing impulsivity and anxiety (P=0.02, 0.009), whereas PMT diminished more efficiently (P=0.03). Conclusion: New instructions of M-PMT improve learning, hyperactivity, impulsivity and anxiety in ODD. In comparison with PMT, M-PMT is more effective in reducing impulsivity and anxiety; however, PMT improves hyperactivity more efficiently.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پیمان هاشمیان | peiman hashemian
assistant professor of child and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روانپزشکی کودکان و نوجوانان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
لیدا جراحی | lida jarahi
assistant professor of community medicine, addiction research center, faculty of medicine, mashhad university of medical sciences
استادیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
پریا حبرانی | paria hebrani
associate professor of child and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral research center, mashhad university of medical sciences
دانشیار روانپزشکی کودکان و نوجوانان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1425.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات