این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۱۵۸-۱۷۰

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تحول بلوغ عاطفی دانشجویان دختر در آستانه ی ازدواج
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: شایع­ترین مشکل مطرح توسط زوج­های ناراضی، عدم موفقیت در برقراری ارتباط است. یکی از مهم­ترین عوامل موفقیت در زندگی زناشویی، رشد و بلوغ عاطفی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر تحول بلوغ عاطفی دانشجویان دختر در آستانه­ی ازدواج بوده است. روش­کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه شاهد است. جامعه­ی پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر در آستانه­ی ازدواج (نامزد و عقدکرده) دانشگاه­های شهر ابرکوه در سال تحصیلی 90-1389 بودند. در این مطالعه روش نمونه­گیری به شکل تصادفی بود. به این ترتیب که از میان دانشجویان 26-21 ساله در آستانه­ی ازدواج، آزمون بلوغ عاطفی گرفته شد و سپس از میان کسانی که در این آزمون نمره­ای بین 89-106 (نشان­دهنده­ی بی­ثبات بودن از لحاظ عاطفی) کسب نمودند، به شکل تصادفی 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمون و شاهد به شکل تصادفی جایگزین شدند. سپس گروه آزمون در 10 جلسه­ی90 دقیقه­ای در برنامه­ی آموزش مهارت­های ارتباطی شرکت کردند. ابزار مورد استفاده، مقیاس بلوغ عاطفی (EMS) بود. پس از اجرای آموزش از گروه­های شاهد و آزمون، پس­آزمون به عمل آمد. داده­ها توسط آماره­های توصیفی و آزمون تی مستقل، تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد، آموزش مهارت­های ارتباطی بر بلوغ عاطفی دانشجویان موثر بوده است (001/0=P). نتیجه­گیری: با توجه به اهمیت مهارت­های ارتباطی و بلوغ عاطفی در ازدواج جوانان، برگزاری دوره­های آموزشی برای جوانان به منظور آگاهی بهتر نحوه­ی ارتباط با دیگران به خصوص قبل از ازدواج، می­تواند مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط، ازدواج، بلوغ، دانشجویان، عاطفه، مهارت ها،

عنوان انگلیسی Effectiveness of communication skills training on emotional maturity evolution of female students on the eve of marriage
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The most common problem that is introduced by unhappy couples is failure in developing communication. One of the most important successful factors in marital life is growth and emotional maturity. The purpose of this study has been to evaluate the effectiveness of communication skills training on the evolution of emotional maturity of female students on the eve of marriage. Materials and Methods: This study is a clinical trial with pre-test and post-test plan along with control group. The research group included all female students on the eve of marriage (candidate and married) of Abarkouh universities in academic year 2010-2011. In this study sampling method was randomized, as the emotional maturity test was taken from 21-26 years old female students who were on the eve of marriage, then among of those were obtained test score between 89 and 106 (indicates unstable emotionally), 30 persons were selected randomly and replaced in two groups, experimental and control group. Then the experimental group attended in 10 sections/90 minutes on communication skills training program. Tool used in this study was emotional maturity scale (EMS). After the education, the post-test was taken from the control and experimental group. Data of tests were analyzed by descriptive statistics and independent T-test. Results: Results showed that the communication skills training is effective on female students' emotional maturity (P=0.001). Conclusion: Considering the importance of communication skills and emotional maturity in marriage of young people, holding educational courses for youth in order to better knowledge how to communicate with others, especially, before marriage can be useful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communication, Marriage, Maturity, students, Emotion, Skills

نویسندگان مقاله زهرا منصورنژاد | zahra mansournejad
m.sc. in exceptional children psychology, isfahan university
کارشناسی ارشد روان-شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سید رضا پورسید | seyyed reza poorseyyed
m.sc. in exceptional children psychology, isfahan university
کارشناسی ارشد روان-شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

فریبا کیانی | fariba kiani
phd in psychology, young researchers amp; elite club, shahrekord branch, islamic azad university, shahrekord, iran
دکترای روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

محمد رضا خدابخش | mohammad reza khodabakhsh
phd in psychology, allameh tabatabaei university
دکترای روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1826.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات