این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۲۵۲-۲۶۰
عنوان فارسی
اعتبار و پایایی مقیاس ترسیمی سرزندگی کودکان ۶ تا ۱۲ سال
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سرزندگی به عنوان احساس اشتیاق، طراوت و سرشار بودن از انرژی، شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و اعتبار آزمون ترسیمی سرزندگی کودکان بود. روشکار: این مطالعه از نوع سنجش روایی پیشبین با روش بازآزمایی انجام گردید. نمونهی پژوهش شامل 281 (54%) دختر و 239 (46%) پسر بین 6 تا 12 سال از مدارس شهر تهران و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند. این مقیاس در سه مرحله ساخته و ویژگیهای روانسنجی آن مورد مطالعه قرار گرفت. سطح اول شامل تحلیل کیفی ترسیم کودکان، مصاحبه و ساخت مقیاس بود. در سطح دوم، روایی محتوایی مقیاس محاسبه شد. سپس در سطح سوم، پایایی بازآزمایی مقیاس آزمون ترسیمی سرزندگی (نتایج دو بار اجرای آزمون) بررسی گردید. یافتهها: نتایج پایایی بازآزمایی مقیاس، معنیدار به دست آمد (83/0=r و 001/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبار، پایایی، ترسیم، سرزندگی، کودک،
عنوان انگلیسی
Validity and reliability of drawing vitality scale in children between 6-12 years old
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Vitality is recognized as desire to feel refreshing, vibrant and full of energy.The main purpose of this study was evaluation of the reliability and validity of children's drawing Test to assessment of vitality. Materials and Methods: Subjects were selected from children between 6 to 12 years. This scale formed in the three-steps and was studied its psychometric properties. The first stage concluded qualitative analysis of children's drawings. In the second stage, the content validity was calculated. Then on the third stage, test-retest of scale was examined. Results: Cronbach's alpha coefficient for internal consistency obtained respectively 0.89. Validity of vitality test was measured by Face recognition as a visual scale, short scale for assessment depression, children's depression-happiness scale, sports scores and teacher evaluations. The results of internal consistency of test statistically obtained significant (r=0.83 and P< 0.001). Pearson correlation coefficient displayed a significant relation between the vitality test and other scales. Conclusion: The previous findings about emotional indicators in children's drawing confirm the result of present study. This instrument would be a good efficiency to the clinical evaluation and child health psychology intervention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
child, Drawing, Reliability, Validity, Vitality
نویسندگان مقاله
منیژه فیروزی | manijeh firoozi
health psychologist, tehran university
روان شناس سلامت، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
اسحق رحیمیان بوگر | ishaq rahimian boogar
assistant professor of health psychology, semnan university
روان شناس سلامت، استادیار دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_3552.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات