این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۲۱۳-۲۲۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی به شیوه ی عقلانی–هیجانی–رفتاری بر کاهش بحران هویت و افزایش شادکامی نوجوانان خوابگاهی پسر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دوره­ی نوجوانی، مرحله­ی مهم رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می­رود. بحران هویت در این دوره می­تواند موجب مشکلات روانی در نوجوانان گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیرآموزش گروهی به شیوه­ی عقلانی هیجانی-رفتاری بر کاهش بحران هویت و افزایش شادکامی دانش­آموزان نوجوان خوابگاه­هایشبانه­روزی می­باشد. روش­کار: جامعه­ی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام دانش­آموزان نوجوان پسر خوابگاهی در شهرستان تربت حیدریه در فاصله­ی زمانی سال تحصیلی 1391-1390 بودند. نمونه شامل 24 نفراز دانش­آموزان نوجوان بود که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (12 نفر) و شاهد (12 نفر) قرار داده شدند.گروه آزمون، درمان عقلانی هیجانی-رفتاری را به مدت نه جلسه­ی 90 دقیقه­ای دریافت کرد و گروه شاهد، 8 جلسه آموزشمهارت­های زندگی را دریافت نمود. ابزار گردآوری داده­ها پرسش­نامه­ی شادکامی آکسفورد و پرسش­نامه­ی هویت شخصی احمدی می­باشد. داده­ها با استفاده از آزمون تی مستقل و نرم­افزار SPSS نسخه­ی 12 تحلیل گردید. یافته­ها: آموزش گروهی به شیوه­ی عقلانی-هیجانی-رفتاری در مقایسه با گروه شاهد به گونه­ای معنی­دار به کاهش بحران هویت (002/0=P) وافزایش شادکامی (001/0=P) منجر می­شود. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد مولفه­های آموزش گروهی با رویکرد عقلانی هیجانی-رفتاری مانند شناسایی و چالش با افکار غیر منطقی می­تواند موجب کاهش بحران هویت و افزایش شادکامی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، هیجان، رفتار، شادکامی، بحران هویت،

عنوان انگلیسی Effectiveness of group rational-emotive-behavior education on reducing identity crisis and increasing happiness among male adolescents in boarding school dormitory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Adolescent stage is important step for mental and social development. Identity crisis in this stage can lead to psychological problems in adolescents. The aim of present study is effectiveness of group education in rational, emotional and behavioral method on reducing identity crisis and increasing happiness among the male adolescents in boarding school dormitory. Materials and Methods: In this semi-experimental study with pre test and post test design, statistical population of was all of male adolescents in dormitory school in Torbat-e-Heidariyeh city during 2011-2012. The sample included 24 students that were chosen by convenient sampling method, and were randomly allocated in two groups: experimental (12 persons) or control group (12 persons). The experimental group received rational, emotional, behavioral education during 9 sessions (every session about 90 minutes) and the control group received life skills education during 8 sessions. Data were collected by happiness oxford questionnaire and Ahmadie,s personal identity questionnaire. To analyze data T test for independent groups and SPSS version 12 were used. Results: The results showed that group education with rational emotional-behavioral method causes a significant decrease in identity crisis (P=0.002) and significant increase in happiness (P=0.001). Conclusion: It seems that the elements of rational-emotional-behavior education enable students to identify and depute with irrational believes and as a result, provide an opportunity for decreasing identity crisis and increasing happiness. Thus, couples, relationship may improve over the course of the treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavior, Education, Emotion, Happiness, Identity crisis

نویسندگان مقاله فاطمه محرری | fatemeh moharreri
associate professor of children and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
دانشیار گروه روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مهدی فکور زیبا | mahdi fakoor ziba
m.sc. in clinical psychology, islamic azad university, branch of torbat-e-jam
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)

نگار اصغری پور | negar asgharipour
assistant professor of psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_3537.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات