این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۱
عنوان فارسی
سواد سلامت، وضعیت هیجانی منفی و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیالیزی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بیماران مبتلا به نارسایی کلیه که سواد سلامت پایین دارند در معرض خطر بیشتری برای رفتارهای خودمراقبتی نامطلوب و نتایج منفی سلامت هستند. هدف پژوهش حاضر برآورد شیوع سواد سلامت پایین، تفاوت در حالات هیجانی منفی و رفتارهای خودمراقبتی بر حسب سطوح سواد سلامت و آزمون نقش واسطهای هیجانهای منفی در رابطهی بین سواد سلامت و خودمراقبتی در بیماران تحت درمان دیالیز بود. روشکار: در این مطالعهی مقطعی، 240 بیمار با تشخیص مراحل انتهایی نارسایی کلیه در مراکز دیالیز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونهگیری هدفمند از اسفند 1392 تا خرداد 1393انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل معاینهی مختصر وضعیت روانی، فرم کوتاه پرسشنامهی سواد سلامت بزرگسالان و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 21 آیتمی و زیرمقیاس خودمراقبتی رفتارهای خودمدیریتی بود. یافتهها: میزان 25 درصد آزمودنیها سواد سلامت پایین، 2/65 درصد سواد سلامت کافی و 8/9 درصد سواد سلامت مرزی داشتند. افسردگی، اضطراب، استرس و رفتارهای خودمراقبتی از لحاظ سطوح سواد سلامت تفاوت معنیداری داشتند (به ترتیب 001/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودمراقبتی، سواد سلامت، هیجان،
عنوان انگلیسی
Health literacy, negative emotional status, and self-care behaviors in dialysis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Renal failure patients with low health literacy are at an increased risk for poor self-care and negative health outcome. The purpose of the present study was to examine the prevalence of low health literacy, differences in negative emotional status and self-care behaviors by health literacy levels, and the mediating role of negative emotions on the relationship between health literacy and self-care among patients undergoing dialysis. Materials and Methods: In the cross-sectional study, we recruited 240 consecutive patients diagnosed with End Stage Renal Disease (ESRD) who had scheduled appointments at Tehran University of Medical Sciences-affiliated dialysis units from March 2014 until June 2014 based on the inclusion criteria. Instrument include: Mini Mental State Exam, Short test of Health Literacy for Adults, Depression, Anxiety and Stress Scale-21 and Self-Management Scale. Results: The findings indicated that health literacy was inadequate in 25%, marginal in 9.8%, and adequate in 65.2% of the cases. Depression, anxiety, stress and self-care scores differed significantly by health literacy levels (P
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion, Health Literacy, Self-care
نویسندگان مقاله
مینا قبادی | mina qobadi
department of psychology, faculty of psychology and education, university of tehran, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمدعلی بشارت | mohammad ali besharat
department of psychology, faculty of psychology and education, university of tehran, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
رضا رستمی | reza rostami
department of psychology, faculty of psychology and education, university of tehran, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عباس رحیمی نژاد | abbas rahiminezhad
department of psychology, faculty of psychology and education, university of tehran, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
میثم پورغلامی | meysam pourgholami
psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_3798.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات