این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۷۸-۱۸۵
عنوان فارسی
رواسازی مقیاس قلدری ایلینوی در دانشآموزان ابتدایی شهر سمنان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: قلدری در مدرسه، یکی از معضلات عمدهی نظامهای آموزش و پرورش در سراسر جهان میباشد و بررسی خصوصیات روانسنجی این سازه حایز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر رواسازی مقیاس قلدری در دانشآموزان ابتدایی بود. روش کار: در این پژوهش تعداد 607 نفر از دانشآموزان مدارس ابتدایی سمنان در سال تحصیلی 93-1392 به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش شامل مقیاس قلدری ایلینوی و پرسشنامهی انگیزش تحصیلی هارتر پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون، نرم افزار SPSS نسخهی 22 و LISREL 54/8 استفاده شد. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سئوال-نمرهی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس قلدری ایلینوی اجرا شد. همچنین، تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی مدل اندازهگیری و ساختار روابط درونی گویهها اجرا شد. اعتبار مقیاس قلدری ایلینوی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 87/0، و خردهمقیاسهای قربانی 71/0، قلدری 77/0 و نزاع 76/0 به دست آمد که همگی رضایتبخش بودند. نتیجه گیری: نسخهی فارسی پرسشنامهی قلدری ایلینوی در جامعهی دانشآموزان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبار، روایی، قلدری، مقیاس،
عنوان انگلیسی
Validation of the Illinois bullying scale in primary school students of Semnan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Bullying in school is one of the major problems in education systems around the world and assessment of the psychometric properties of this concept is important. Therefore, the aim of this study was to validate the Illinos bullying scale in primary school students. Materials and Methods:In this study, 607 students of Semnan were selected through stratified sampling method in the academic year 2013-14 in Semnan. Research instruments included Illinois bullying scale and Harter’s motivation questionnaire. For data analysis, factor analysis method, Cronbach's alpha coefficients, and Pearson correlations were done using SPSS-22 and LISREL 8.54. Results: Exploratory factor analysis, item-total correlation, and reliability analyses were undertaken to assess the psychometric properties of the Illinois bullying scale. In addition, confirmatory factor analysis was administered to assess the measurement model and internal relations construct of items. Cronbach's alpha coefficients were 0.87 for the total scale, 0.71 for victims, 0.77 for bullying, and 0.76 for the fighting subscales; all of which were satisfactory. Conclusion: The Persian version of Illinois bullying scale has acceptable psychometric properties and can be used as a reliable and valid instrument in psychological research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bullying, Reliability, Scale, Validity
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbari balootbangan
ph.d. student of educational psychology, semnan university, semnan, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
سیاوش طالع پسند | siavash talepasand
associate professor of psychology and educational sciences, faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4507.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات