این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۳۲۵-۳۳۳
عنوان فارسی
رابطهی اهداف زندگی و ویژگیهای شخصیتی با بهزیستی ذهنی بزرگسالان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بهزیستی ذهنی جزء روانشناختی کیفیت زندگی میباشد و بنا بر نتایج پژوهشها، نوع اهداف زندگی و ویژگیهای شخصیتی اهمیت زیادی در پیشبینی بهزیستی ذهنی دارند لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش اهداف زندگی و ویژگیهای شخصیتی در بهزیستی ذهنی بزرگسالان صورت گرفت. روشکار: در این پژوهش توصیفی-همبستگی 200 بزرگسال (25 تا 60 سال) ساکن در منطقهی 6 شهر تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و با پرسشنامههای پنج عامل بزرگ شخصیت، رضایت از زندگی، عاطفهی مثبت و منفی و اهداف زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 17 و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و سلسلهمراتبی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد اهداف درونی، اهداف بیرونی و ویژگیهای شخصیتی با بهزیستی ذهنی رابطهی مثبت و روانرنجورخویی با بهزیستی ذهنی رابطهی منفی دارند (05/0>P). نتایج رگرسیون همزمان نشان داد رابطهی بهزیستی ذهنی با اهمیت بیرونی، منفی (01/0>P) و با دستیابی بیرونی، مثبت (05/0>P) است. همچنین نتایج رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد اهداف زندگی قادر به پیشبینی بهزیستی ذهنی هستند (0001/0>P، 09/0 =2R) اگر چه نسبت به پیشبینیکنندههای قوی ویژگیهای شخصیتی سهم نسبتا کمی دارند (0001/0 >P، 49/0=2R). نتیجهگیری: با توجه به این که بنا بر نتایج، اهداف زندگی قادر به پیشبینی سهمی از بهزیستی ذهنی است که توسط ویژگیهای شخصیتی پیشبینی نمیشود لذا پیشنهاد میشود روانشناسان به منظور درک بهتری از نقش اهداف زندگی به بررسی آن در شرایط متفاوت فرهنگی-اقتصادی بپردازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهداف، ویژگیهای شخصیتی، بهزیستی،
عنوان انگلیسی
The relationship between life goals and personality traits with subjective well-being in adults
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Subjective well-being is component of psychological quality of life. According to research results, the type of life goals and personality traits are important in predicting the subjective well-being. So this study aims to investigate the role of life goals, personality traits with subjective well-being adults. Materials and Methods: This research is a descriptive correlation study, sample consisted of 200 adults ( 25 to 60 years), residing in Zone 6 in Tehran, that were selected using method multi- stage random sampling. Participants responded to questionnaires of positive and negative affect, life satisfaction, Big five Personality Factor and Life goals. Data were analyzed using SPSS version 17, Pearson correlation coefficients and hierarchical regression. Results: The results correlation coefficient showed intrinsic goals, extrinsic goals and personality traits have positive correlation with subjective wellbeing and neuroticism has negative relationship with subjective wellbeing (P< 0.05). Enter regression results showed that There is negative relationship between Subjective well-being and extrinsic' importance (P < 0.01) and positive relationship between subjective well being and 'extrinsic' attainment (P< 0.05). Also, the results of hierarchical regression results showed that life goals are able to predict subjective well-being (R2=-0.09, P< 0.0001) Although life goals have relatively small share of the compared to strong predictors personality traits (R2=-0.49, P < 0.0001). Conclusion: Considering that life goals are able to predict the contribution of subjective well-being that can not be predicted by personality traits. Therefore, it's recommended that psychologist to consider life goals as an important factor in cultural and economic different situations at their studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Goals, Personality traits, Well-being
نویسندگان مقاله
محمود نجفی | mahmoud najafy
assistant professor of clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of semnan, semnan, iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده-ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
شاهرخ مکوند حسینی | shahrokh makvand hosseini
assistant professor of clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of semnan, semnan, iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده-ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
محمد علی محمدی فر | mohammadali mohammadyfar
assistant professor of educational psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of semnan, semnan, iran
استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
مریم رستمی | maryam rostami
ph.d. student of educational psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of semnan, semnan, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_5488.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات