این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۳۱۸-۳۲۴

عنوان فارسی اثربخشی روان‌درمانی بین‌فردی گروهی کوتاه‌مدت بر نشانه‌های افسردگی، ابرازگری هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان افسرده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال افسردگی یکی از شایع­ترین اختلالات روان­شناختی در بین دانشجویان محسوب می­شود که جنبه­های مختلف زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می­دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روان‌درمانی بین‌فردی گروهی کوتاه­مدت بر نشانه­های افسردگی، ابرازگری هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. روش­کار: این کارآزمایی بالینی در بازه­ی زمانی مهر تا اسفند 1393 انجام شد. جامعه­ی آماری را دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می­دادند. 24 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس از میان دانشجویان مراجعه­کننده به کلینیک دانشگاه فردوسی مشهد با شکایت افسردگی، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 12 نفری شاهد و آزمون تقسیم شدند. گروه آزمون تحت 8 جلسه­ی هفتگی 90 دقیقه­ای روان­درمانی بین­فردی کوتاه­مدت قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­های افسردگی بک-2، کیفیت زندگی (WHOQOL)، ابرازگری هیجانی (EEQ)، مهارت­های اجتماعی (SSI) و جمعیت­شناختی بود. داده­ها با کوواریانس چندمتغیره به کمک نرم­افزارSPSS نسخه­ی 19 تحلیل شدند. یافته­ها: نمره­ی کلی افسردگی در گروه آزمون به طور معنی­داری نسبت به گروه شاهد کاهش یافته بود (004/0=P). هم­چنین، نمرات تمام شاخص­های ابرازگری هیجانی (031/0=P)، خرده­مقیاس­های بیانگری هیجانی، بیانگری اجتماعی، حساسیت هیجانی، کنترل هیجانی و کنترل اجتماعی پرسش­نامه­ی مهارت­های اجتماعی(047/0=P) و حیطه­های سلامت روان­شناختی و روابط اجتماعی کیفیت زندگی به طور معنی­داری در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (023/0=P). نتیجه­گیری: به نظر می­رسد روان­درمانی بین فردی کوتاه­مدت می­تواند به عنوان یک رویکرد درمانی اثربخش در کاهش نشانگان افسردگی و بهبود در مولفه­های کیفیت زندگی، ابرازگری هیجانی و مهارت­های اجتماعی در نظرگرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، روان‌درمانی، کیفیت زندگی، مهارت‌های اجتماعی، هیجان،

عنوان انگلیسی The effectiveness of short-term group interpersonal psychotherapy to symptoms of depression, emotional expressiveness, social skills and quality of life in depressed university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Depressive disorder is considered one of the most common psychological disorders among students, which can affect various aspects of a person's life. Accordingly, the aim of the study was to investigate the effect of short-term group interpersonal psychotherapy on depression, emotional expressiveness, social skills and quality of life of students. Materials and Methods: This clinical trial conducted from October 2014 to March 2015. The statistical population of consisted of students of Ferdowsi University of Mashhad. The participants (n=24) were selected through convenience sampling from the students who referred to Ferdowsi University clinic with complaints of depression then divided into control and experimental groups randomly. In this study, 8 weekly sessions (90 minutes) of short-term group interpersonal psychotherapy were administered in the experimental group. The research instruments were quality of life questionnaire (WHOQOL), emotional expressiveness questionnaire (EEQ), social skills inventory (SSI), Beck Depression Inventory-2 and demographic questionnaire. Data were analyzed by Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) using SPSS version 19. Results: The scores of Beck Depression Inventory-2 significantly decreased in the experimental group compared to the control group (P=0.004). Also, scores for all indicators of emotional expressiveness (P=0.031), subscales of emotional expression, social expression, emotional sensitivity, emotional control and social control of the social skill questionnaire (P=0.047), and areas of psychological and social relationships, and quality of life significantly increased in the experimental group compared to the control group (P=0.023). Conclusion: It seems that short-term group interpersonal psychotherapy can be considered as an effective therapeutic approach in reducing symptoms of depression and improving quality of life, emotional expressiveness and social skills in depressed individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد نظافت فریزی | javad nezafat ferizi
m.sc. in clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی مشهدی | ali mashhadi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سید امیر امین یزدی | seyed amir amin yazdi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

فاطمه نوفرستی | fatemeh noferesti
b.a. in clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_5476.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات