این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 17 مهر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۳۱۸-۳۲۴
عنوان فارسی
اثربخشی رواندرمانی بینفردی گروهی کوتاهمدت بر نشانههای افسردگی، ابرازگری هیجانی، مهارتهای اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان افسرده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانشناختی در بین دانشجویان محسوب میشود که جنبههای مختلف زندگی آنان را تحت تاثیر قرار میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رواندرمانی بینفردی گروهی کوتاهمدت بر نشانههای افسردگی، ابرازگری هیجانی، مهارتهای اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. روشکار: این کارآزمایی بالینی در بازهی زمانی مهر تا اسفند 1393 انجام شد. جامعهی آماری را دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدادند. 24 نفر با روش نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان مراجعهکننده به کلینیک دانشگاه فردوسی مشهد با شکایت افسردگی، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 12 نفری شاهد و آزمون تقسیم شدند. گروه آزمون تحت 8 جلسهی هفتگی 90 دقیقهای رواندرمانی بینفردی کوتاهمدت قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای افسردگی بک-2، کیفیت زندگی (WHOQOL)، ابرازگری هیجانی (EEQ)، مهارتهای اجتماعی (SSI) و جمعیتشناختی بود. دادهها با کوواریانس چندمتغیره به کمک نرمافزارSPSS نسخهی 19 تحلیل شدند. یافتهها: نمرهی کلی افسردگی در گروه آزمون به طور معنیداری نسبت به گروه شاهد کاهش یافته بود (004/0=P). همچنین، نمرات تمام شاخصهای ابرازگری هیجانی (031/0=P)، خردهمقیاسهای بیانگری هیجانی، بیانگری اجتماعی، حساسیت هیجانی، کنترل هیجانی و کنترل اجتماعی پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی(047/0=P) و حیطههای سلامت روانشناختی و روابط اجتماعی کیفیت زندگی به طور معنیداری در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (023/0=P). نتیجهگیری: به نظر میرسد رواندرمانی بین فردی کوتاهمدت میتواند به عنوان یک رویکرد درمانی اثربخش در کاهش نشانگان افسردگی و بهبود در مولفههای کیفیت زندگی، ابرازگری هیجانی و مهارتهای اجتماعی در نظرگرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افسردگی، رواندرمانی، کیفیت زندگی، مهارتهای اجتماعی، هیجان،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of short-term group interpersonal psychotherapy to symptoms of depression, emotional expressiveness, social skills and quality of life in depressed university students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Depressive disorder is considered one of the most common psychological disorders among students, which can affect various aspects of a person's life. Accordingly, the aim of the study was to investigate the effect of short-term group interpersonal psychotherapy on depression, emotional expressiveness, social skills and quality of life of students. Materials and Methods: This clinical trial conducted from October 2014 to March 2015. The statistical population of consisted of students of Ferdowsi University of Mashhad. The participants (n=24) were selected through convenience sampling from the students who referred to Ferdowsi University clinic with complaints of depression then divided into control and experimental groups randomly. In this study, 8 weekly sessions (90 minutes) of short-term group interpersonal psychotherapy were administered in the experimental group. The research instruments were quality of life questionnaire (WHOQOL), emotional expressiveness questionnaire (EEQ), social skills inventory (SSI), Beck Depression Inventory-2 and demographic questionnaire. Data were analyzed by Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) using SPSS version 19. Results: The scores of Beck Depression Inventory-2 significantly decreased in the experimental group compared to the control group (P=0.004). Also, scores for all indicators of emotional expressiveness (P=0.031), subscales of emotional expression, social expression, emotional sensitivity, emotional control and social control of the social skill questionnaire (P=0.047), and areas of psychological and social relationships, and quality of life significantly increased in the experimental group compared to the control group (P=0.023). Conclusion: It seems that short-term group interpersonal psychotherapy can be considered as an effective therapeutic approach in reducing symptoms of depression and improving quality of life, emotional expressiveness and social skills in depressed individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد نظافت فریزی | javad nezafat ferizi
m.sc. in clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی مشهدی | ali mashhadi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید امیر امین یزدی | seyed amir amin yazdi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
فاطمه نوفرستی | fatemeh noferesti
b.a. in clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_5476.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات