این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۱۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر سبک دلبستگی بر بهزیستی روان‌شناختی نمونه‌ی غیر بالینی دانشجویان دارای سبک دلبستگی ناایمن دل‌مشغول
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اهمیت ارتباط الگوهای دلبستگی در کودکی با کیفیت روابط نزدیک در بزرگسالی، از جمله موضوعاتی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در همین راستا، این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر دلبستگی بر روی بهزیستی روان‌شناختی نمونه­ی غیر بالینی دانشجویان انجام شد. روش­کار: در این کارآزمایی بالینی با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، 16 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 دارای سبک دلبستگی ناایمن دل­مشغول، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه جای داده شدند. پرسش­نامه­ی مقیاس‌های رابطه (RSQ) و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف- فرم کوتاه (RSPWB) در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. گروه آزمون 7 جلسه­ی 90 دقیقه‌ای آموزش گروهی مبتنی بر دلبستگی دریافت کردند در صورتی که گروه شاهد در لیست انتظار قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه­ی 19 و به کمک آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و نیز با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تحلیل شدند. یافته­ها: بر اساس نتایج، نمرات دو گروه آزمون و شاهد در پیش­آزمون تفاوت معنی­داری با هم نداشتند و مقایسه نمره­ی کلی بهزیستی روان‌شناختی دو گروه در پس­آزمون نیز تفاوت معنی­داری نیافت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی، دانشجویان، دلبستگی، گروه‌درمانی،

عنوان انگلیسی The effectiveness of attachment-based group training on the psychological well-being of a non-clinical sample of students with preoccupied insecure attachment style
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The importance of the relationship between attachment patterns in childhood and the quality of close relationships in adulthood is one of the issues that have been of great interest to the researchers in recent decades. In this regard, this study was conducted to evaluate the effectiveness of attachment-based group training on the psychological well-being of a non-clinical sample of students. Materials and Methods: In this clinical trial, through convenient sampling, 16 girl students of Ferdowsi University of Mashhad in the academic year of 2012-2013 with preoccupied attachment style were selected and randomly allocated to two groups. The Relationship Scales Questionnaire (RSQ) and the Ryff Scales of Psychological Well-Being (RSPWB) - short form- were used in this study. The experimental group received 7 sessions of 90-minute attachment-based group training while the control group was on the waiting list. Data were analyzed through descriptive statistics (mean, standard deviation) and multivariate analysis of covariance by SPSS software version 19. Results: The results revealed that there was not significant difference between two groups in pre-test also there was not significant difference between two groups in the overall score of the psychological well-being in post-test (P>0.05). Conclusion: It seems that the application of attachment-based group training in people with preoccupied insecure style cannot lead to the significant improvement of the overall psychological well-being despite improvement in some variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه ایرانیان پهرآباد | samaneh iranian pahrabad
ma. in clinical psychology, faculty of education sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی مشهدی | ali mashhadi
associate professor of psychology, faculty of education sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

زهرا طبیبی | zahra tabibi
associate professor of psychology, faculty of education sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مرتضی مدرس غروی | morteza modarres gharavi
assistant professor of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_6722.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات