این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۲۵-۳۱

عنوان فارسی بررسی صنایع دستی استان گیلان و نقش آن در وضعیت اقتصادی مردم
چکیده فارسی مقاله آنچه که امروز در کشورمان به نام صنایع دستی می‏ شناسیم درخت تناوری است که ریشه در اعماق تاریک تاریخ دارد و بسیاری از رشته‏ های آن عمری به قدمت حضور بشر بر این کره خاکی دارند که طی قرون و اعصار متمادی با توجه به نیازها و بهره‏ گیری از هوش و توانمندی انسان و استفاده از امکانات پیرامون وی تدریجا شکل گرفته و تکامل یافته‏ اند. تولید صنایع دستی مختص کشورهای جهان سوم و فقیر یا پرجمعیت نیست. ماهیت این هنرها به صورتی است که هر جامعه ‏ای از دیدگاه خاص خود به آن می ‏نگرد.  در کشورهای فقیر و پرجمعیت که دارای نیروی کار فراوان و ارزان هستند این تولیدات را به عنوان صنایع کارطلب و مقرون به صرفه حلّال بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‏ دانند و در کشورهای پیشرفته هم در کنار صنایع فوق مدرن تولیدات صنایع و هنرهای دستی و حتی مصرف آنها مداوای بسیاری از بیماریهای روحی و روانی شناخته می‏ شوند و به جهت پیوستگی که با سرشت انسانها دارد درخلوت خانه‏ ها و آسایشگاه ها تسکین دهنده دردها و آلام انسانهای امروزی هستند. کشور ما به علت وسعت خاک، تنوع اقلیم ‏ها و تاریخ، فرهنگ و تمدن گرانقدر و سکونت انسانهای هوشمند و زیرک از کلیه عوامل و فاکتورهای مناسب و مزیتهای نسبی لازم برخوردارمی‏ باشد به نحوی که به همراه کشورهای چین و هند سه رأس مثلث جهانی صنایع دستی را تشکیل می‏ دهد و به اعتراف کارشناسان و دست اندرکاران از لحاظ تنوع و گوناگونی تولیدات در جهان مقام نخست را در میدان های صنایع دستی حائزاست.(طلوع بهبود1375) هنرهای سنتی ایران هنرهای اصیل مردمی هستند که از فطرت پاک مردم نشأت می‏ گیرند. این هنرها از دیرباز در تمامی شئون زندگی مردم رسوخ کرده و به صورت جزئی تفکیک‏ ناپذیر درآمده ‏اند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of Handicrafts of Gilan Province and its Role in Economic Conditions of People
چکیده انگلیسی مقاله What is known today in our country as handicrafts is a strong tree deeply rooted in history, and many of its branches are as old as human existence on this planet, gradually formed through centuries according to the needs, utilization of human intelligence and abilities as well as application of facilities around him.The production of handicrafts is not limited to the Third World, poor or crowded countries. The nature of these arts is such that each society considers them from its own point of view.In poor and densely populated countries with a great number of workforce, these products are considered as workforce-demanding and cost-effective industries that can be a solution for many economic, social and political problems, and in advanced countries, along with the ultra-modern industries, the handicrafts industries and arts, and even their consumption, are known to be the treatment of many psychological illnesses, and because of the connection these arts have with the nature of human beings, they are used as relievers of human mental pains. Our country, due to the breadth of lands, diversity of climates, glorious history, culture and civilization and intelligent people, enjoys all the necessary factors and relative advantages, so that it is regarded as one of the three focal points of handicrafts in the world along with China and India, and considered by experts and practitioners in the field as the first country in the world in the field of handicrafts in terms of diversity and variety of products. (Tolu'e Behboud, 1996) Traditional Iranian arts are genuine "people's arts" that arise from the pure nature of people. These arts have long penetrated in all aspects of people's lives and have become inseparable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه عاشوری |
کارشناس ارشد جغرافیا


نشانی اینترنتی http://www.sepehr.org/article_28141_27375469f57a054919d92734484ffbf1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-495803.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات