این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 12 مهر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۳-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوری اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، صفحات ۸۵-۹۴
عنوان فارسی
اثربخشی مهارت حل مسئله برسازگاری معلولین جسمی حرکتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: حل مسئله، مهارت مقابلهای و عملی است که موجب افزایش حرمت خود شده شود و با سازشیافتگی شخصی خوب، ارتباط دارد. با توجه به آمار بالای معلولیت در ایران و لزوم توجه به آن، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر سازگاری معلولین جسمی حرکتی انجام شد. روشکار: طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد بود. دراین پژوهش30 نفر از مراجعان به مرکز بهزیستی شهر گرگان درسال 95 در دو گروه آزمون (15نفر) و شاهد (15نفر) به طورتصادفی جایگزین شدند. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان دادکه با توجه به مقدار (54/941=f ) و سطح معناداری (001/0P<) تفاوت معنیداری بین میانگین دو گروه در نمره پسآزمون سازگاری وجود دارد، بنابراین مهارت حل مسئله بر سازگاری معلولین جسمی-حرکتی موثر بوده است. نتیجهگیری: با توجه به تفاوت معنیدار میزان سازگاری در دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله، میتوان این گونه نتیجه گیری کرد آموزش مهارت حل مسئله، میزان سازگاری معلولین جسمی حرکتی را افزایش می دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حل مسئله، سازگاری، معلولیت،
عنوان انگلیسی
The impact of problem solving skill on adaptability of physically disabled individuals
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Problem solving is a coping and practical skill that increases the person's reverence and it has a relation with his good adaptability. Based on high rate of disability in Iran and need to pay attention to it, this research tries to investigate the impact of problem solving skill on adaptability of physically disabled individuals. Materials and Methods: This research conducted through pre test-past test model with control group. In this research, there are 30 people who attend in Gorgan welfare organization in 2016 and they divided in two groups of control (15) and test (15) randomly. Data analyzed by Covariance analysis. Results:The results show that based on (f=941.54) and meaningful level (P< 0.001), there is a significant difference between two groups in past test group. So problem solving skill has significant impact on adaptability of physically disabled individuals. Conclusion: Based on the significant difference of adaptability between two groups of control and test, we conclude that problem solving skill increases the adaptability of physically disabled individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Problem solving, Adaptability, Disability
نویسندگان مقاله
معصومه حسین نیا | masoomeh hoseinniya
ma. student in general psychology, islamic azad university, branch of bandargaz, bandargaz, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بندر گز (Islamic azad university of bandar gaz)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_8728.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات