پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۶۳-۱۷۹

عنوان فارسی پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی رابطه­ی بین هوش هیجانی، نشانه­های روانی و رضایت از زندگی بود. با استفاده از طرح همبستگی و از طریق نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله­ای، 180 نفر از دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسشنامه­های رگه هوش هیجانی (پترایدز و فرنام، 2001)، چک لیست نشانه­های روانی (دراگوتیس، ریکلز و راک، 1976) و رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1984) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی رابطه­ی مثبت و معناداری وجود داشت. بین نشانه­های روانی و رضایت از زندگی رابطه­ی منفی و معناداری وجود داشت (01/0P<). همچنین، هوش هیجانی رابطه­ی معناداری با نشانه­های روانی داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی 6/50 درصد، ترس مرضی 2/4 درصد و افسردگی 3/3 درصد واریانس نمرات رضایت از زندگی را پیش­بینی کردند. در مجموع این سه متغیر 1/58 درصد از نمرات رضایت از زندگی را تبیین کردند (01/0P<). هوش هیجانی در پیش­بینی رضایت از زندگی نقش مهمتری نسبت به نشانه­های روانی دارد و مؤلفه­های درون فردی و بین‌فردی هوش هیجانی به افزایش رضایت از زندگی کمک می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، نشانه‌های روانی، رضایت از زندگی،

عنوان انگلیسی Prediction of life Satisfaction Based on Emotional Intelligence and Psychological Symptoms in High School Girl Students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://japr.ut.ac.ir/article_63666_48c699ca7b4f517cb024ef463ff7906f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-490396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات