|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۶۳-۱۷۹
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین هوش هیجانی، نشانههای روانی و رضایت از زندگی بود. با استفاده از طرح همبستگی و از طریق نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای، 180 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسشنامههای رگه هوش هیجانی (پترایدز و فرنام، 2001)، چک لیست نشانههای روانی (دراگوتیس، ریکلز و راک، 1976) و رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1984) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. بین نشانههای روانی و رضایت از زندگی رابطهی منفی و معناداری وجود داشت (01/0P<). همچنین، هوش هیجانی رابطهی معناداری با نشانههای روانی داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی 6/50 درصد، ترس مرضی 2/4 درصد و افسردگی 3/3 درصد واریانس نمرات رضایت از زندگی را پیشبینی کردند. در مجموع این سه متغیر 1/58 درصد از نمرات رضایت از زندگی را تبیین کردند (01/0P<). هوش هیجانی در پیشبینی رضایت از زندگی نقش مهمتری نسبت به نشانههای روانی دارد و مؤلفههای درون فردی و بینفردی هوش هیجانی به افزایش رضایت از زندگی کمک میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، نشانههای روانی، رضایت از زندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of life Satisfaction Based on Emotional Intelligence and Psychological Symptoms in High School Girl Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://japr.ut.ac.ir/article_63666_48c699ca7b4f517cb024ef463ff7906f.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-490396.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|