این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۱۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان در ناگویی هیجانی افراد مبتلا به پسوریازیس
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نقش عوامل روانشناختی مانند تجارب هیجانی و بهویژه ناگویی هیجانی در سیر بالینی بسیاری از بیماریهای پوستی مورد تأیید قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای نظمجویی فرآیندی هیجان بر ناگویی هیجانی افراد مبتلا به پسوریازیس بود. روش: در چارچوب یک طرح تکآزمودنی از میان بیماران مبتلا به اختلالهای پوستی مراکز درمانی تهران، 3 بیمار مبتلا به پسوریازیس به روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس مصاحبه بالینی ساختیافته برای اختلالهای محور Iدر DSM-IV (SCID-I) و ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند و 10 جلسه 1 ساعته آموزش راهبردهای نظمجویی فرآیندی هیجان مبتنی بر مدل گروس را دریافت کردند. بیماران 6 بار به وسیلهی مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) طی درمان و دوره پیگیری یک و نیم ماهه ارزیابی شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای تغییر روند، شیب، بازبینی نمودارها و برای تعیین معناداری بالینی از شاخص درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد آموزش راهبردهای نظمجویی فرآیندی هیجان به طور معناداری در کاهش ناگویی هیجانی و زیر مقیاسهای آن در بیماران مبتلا به پسوریازیس موثر است. نتیجهگیری: با توجه به نقش عوامل هیجانی به عنوان عوامل مستعدکننده، تسریعکننده و تداومبخش در اختلالات پوستی شامل پسوریازیس، آموزش راهبردهای نظمجویی فرآیندی هیجان میتواند با کاهش ناگویی هیجانی و مدیریت هیجانهای مثبت و منفی نقش مهمی را به عنوان درمانهای حمایتی در کنار درمانهای پزشکی ایفا کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Processing Emotion Regulation Strategies Training (PERST) in Alexithymia of Patient with Psoriasis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:The role of psychological factors such as emotional experiences especially Alexithymia has been approved in the clinical course of skin diseases. The aim of this study was to examine the effectiveness of processing emotion regulation strategies training (PERST) in alexithymia of patient with psoriasis. Method: In the frame of single subject design among patients with skin disorders of treatment centers in Tehran, 3 patients with Psoriasis were recruited through convenient sampling and based on structured clinical interview for axis I disorders in DSM-IV (SCID-I) and inclusion and exclusion criteria then received processing emotion regulation strategies training for 10 sessions (each session had 1 hour length). Patients were evaluated 6 times by Toronto Alexithymia Scale-20 (TAS-20) duringtreatment and 1.5 month follow up. Data were analyzed by using the indices for trend changes, slope and the visual inspection of the charts; the recovery percent index and effect size were used to determine the clinical significance. Results: The data analysis showed that processing emotion regulation strategies training is significantly effective in reducing alexithymia and its subscales in patient with psoriasis. Conclusion: According to the role of emotional factors as predisposing, precipitating and continuation of skin disorders including psoriasis education of processing emotion regulation strategies training could reduce alexithymia and manage positive and negative emotions play an important role to support treatment with medical treatment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد مهدی ذاکری | mohammad mehdi
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
جعفر حسنی |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نفیسه اسماعیلی |
دانشیار ،گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2723_8158c9e2ab46d196a3ef457deced96cb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-487310.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات