|
اخلاق وحیانی، جلد ۷، شماره ۱۲، صفحات ۵-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی از دیدگاه آیت الله جوادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
محیطزیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید میکند؛ ازاینرو تربیت زیستمحیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیستمحیطیْ رشد و پرورش دانشها، گرایشها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیطزیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت زیستمحیطی با تأکید بر نظریات آیتاللهجوادی آملی است. در این مقاله علاوهبر تدوین مبانی و هدف کلی تربیت زیستمحیطی (تربیت انسان مؤمن صالحِ هماهنگ با محیطزیست)، شش هدف واسطهای استخراج کردهایم: پرورش نگرش توحیدی به جهان هستی و محیطزیست؛ آشنا کردن متربی با فلسفۀ آفرینش جهان هستی و نسبت خود و محیطزیست؛ آشنا کردن متربی با وظایف خود درقبال محیطزیست؛ پرورش احساس دوستی و مسئولیت الهی درقبال محیطزیست؛ پرورش احساس همدلی و تکلیف درقبال اعضای جامعه و نسلهای آتی؛ پرورش مهارتهای ضروری برای آبادانی محیطزیست و بهرهگیری درست از آن. سپس مصادیق این اهداف را با جزئیات بیشتری بررسی کردهایم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Foundations and Objectives of Environmental Education in the works of Ayatollah Javadi |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Environmental issues threaten the lives of modern societies, and the environmental education can be a way out of this threatened lives. Environmental education is a process that develops knowledge, attitudes, and actions needed for treating the environmental issues. The aim of the present study is to find out the foundations and objectives of environmental education according to Ayatollah Javadi's Views. The methodology of this research is descriptive and inferential. Apart from determining the general foundation and objective of environmental education, i.e. instructing students to be good believer men/women, six meddle objectives have been derived from Ayatollah Javadi's works, which are: educating the monotheistic attitude towards world and environment, making the student familiar with the philosophy of creation and his/her relationship with the environment, making the student aware of his/her responsibilities for the environment, developing the sense of friendship with environment and religious responsibility for it, developing the sense of empathy with and obligation to the members of society and future generations, and training the necessary skills in developing the environment and the correct use of it. At the end, the instances of these objectives are examined in more details. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد داودی | دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
فاطمه وجدانی | استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ethics.isramags.ir/article_50967_337ff5a8e405477d0258e05de0d4e838.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/575/article-575-486040.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|