این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 شهریور 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۳-۱۸
عنوان فارسی
مقایسه استرس ملایم با استرس صدا بر حافظه و یادگیری در دوران نخست پس از تولد در موش های صحرایی نر
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: محرک های استرس زای مختلف، اثرات متفاوتی بر حافظه و یادگیری دارند. با پیشرفت تکنولوژی انسان ها در معرض عوامل استرس زای گوناگونی قرار دارند. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثرات اعمال استرس ملایم همراه با استرس صدا بر حافظه و یادگیری در موشهای صحرایی با تست اجتنابی غیرفعال انجام شد.مواد و روشها: در این مطالعه از 24 سر موش صحرایی نر نژاد وسیتار 22 روزه به وزن تقریبی 55 گرم استفاده شد. رتهای نر به چهار گروه شش تایی تقسیم شدند، گروه (I+H) تحت استرس تزریق زیرجلدی سدیم کلراید 9/0% با استرس هندلینگ، گروه (I+N) تحت استرس تزریق زیر جلدی سدیم کلراید 9/0% با هندلینگ به علاوه استرس صدا، گروه (N) تحت استرس صدا قرار گرفته و گروه کنترل (C) تحت هیچ استرس قرار گرفت. موشهای سه گروه اول روزانه به مدت 4 هفته تحت استرس قرار داشتند. در پایان موشها تحت تست احترازی غیر فعال قرار گرفته و باهم مقایسه شدند. یافته ها: زمان تاخیر حیوانات در ورود به محفظه تاریک به طور معناداری در گروه (I+H) در مقایسه با گروه های (I+N) و (N) افزایش یافت (001/0=p)، اما استفاده از استرس صدا همراه با استرس تزریق – هندلینگ به طور معناداری سبب کاهش حافظه و یادگیری در گروه (I+N) در مقایسه با سه گروه دیگر شد (01/0=p).نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که استرس ملایم همراه با استرس صدا سبب کاهش یادگیری و حافظه در دوران نخست پس از تولد درموشهای صحرایی نر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of Handling-Injection Stress with Noise Stress on Learning and Memory in the Early Life of Male Rats
چکیده انگلیسی مقاله
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Various stressful stimuli have different effects on memory and learning. With technology development, the human exposes to different stressful factors. The aim of this study was to investigate the combined effects of handling-injection stress with noise stress in the passive avoidance task in rats. METHODS: Twenty-four male Wistar rats (22 days aged) with weight of 55gr were used. Male Wistar rats were divided into 4 groups, of 6 animals for 4 weeks: subcutaneous injection of sodium chloride 0.9% and handling stress (I+H), subcutaneous injection of sodium chloride 0.9% and handling with noise exposure (I+N), noise exposure (N) and control (C). After 4 weeks, we studied passive avoidance conditioning test in a shuttle box. FINDINGS: The step-through latency after training animals significantly increased in (I+H) group as compared with (I+N) and (N) groups (p=0.001). But using noise stress with handling-injection stress significantly attenuated learning and memory in the (I+N) group than other 3 groups (p=0.01).CONCLUSION: The data suggested that using moderate stress with sound stress decreases learning and memory in the early life of male Wistar rats.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا قلم قاش | r ghalamghash
آدرس تهران، خیابان فلسطین، خیابان صدیقی پلاک 19، انجمن توانبخشی قلب، عروق و ریه ایران. تلفن 66493118-021، e-mail rghalamghash@icra.ir
حسین ذاکر ممدوف | h zaker mamedouf
حسن عشایری | h ashayeri
زهره بهرامی | z bahrami
نشانی اینترنتی
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-642&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات