این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۳۰۰-۳۰۶
عنوان فارسی
نقش شخصیت اصیل در پیشبینی اضطراب، افسردگی، استرس و احساس تنهایی در دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افراد دارای شخصیت اصیل نسبت به ناملایمات روانشناختی و آسیبهای روانی مقاومت بیشتری دارند. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش شخصیت اصیل در پیشبینی سلامت روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) و احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روشکار: در این پژوهش همبستگی، 203 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 95- 1394 با نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامهی شخصیت اصیل، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامهی احساس تنهایی را پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از رگرسیون چند متغیره (گام به گام) استفاده شد. یافتهها: ارتباط بین ازخودبیگانگی و پذیرش تاثیرهای بیرونی با سلامت روانشناختی (اضطراب، استرس و افسردگی)، معنیدار بوده (001/0P<) و ازخودبیگانگی و پذیرش تاثیرهای بیرونی، بیشترین نقش را در پیشبینی اضطراب، استرس و افسردگی داشتند. علاوه بر این، ازخودبیگانگی و زندگی اصیل بیشترین نقش را در پیشبینی احساس تنهایی عاطفی داشتند. احساس تنهایی اجتماعی و احساس تنهایی کل، بهترین پیشبینیکنندههای ازخودبیگانگی بوده است. نتیجهگیری: در مجموع مشخص شد که میتوان سلامت روانی و احساس تنهایی دانشجویان را بر اساس ویژگیهای شخصیتی آنها تبیین نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احساس تنهایی، استرس، اضطراب، افسردگی، شخصیت اصیل،
عنوان انگلیسی
The role of the authentic personality in anticipation anxiety, depression, stress and feeling lonely in medical sciences students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: People with authentic personality versus psychological adversity and psychological trauma more resistance. The aim of this study was evaluation the predictive role of the authentic personality in anticipation anxiety, depression, stress and feeling lonely in medical sciences students. Materials and Methods: In this correlational study, 203 medical sciences students of Isfahan University in academic year of 2015-2016 were selected through convenient sampling method and they fulfilled inventory of authentic personality, Anxiety, Depression, Stress Scale and inventory of feeling lonely. Data were analyzed using multiple regression by stepwise method. Results: The results showed that the relationship between self-alienation and accepting external influences with psychological health (anxiety, depression, stress) was significant (P=0.001). On this basis self-alienation and accepting external influences play greater role in anticipation of anxiety, depression and stress. In addition self-alienation and authentic-living play greater role in anticipation emotional feeling lonely. Also social feeling lonely and the total feeling lonely were the best predictors for self-alienation Conclusion: It seems that students' mental health and feeling lonely can be explained by their personality traits.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا شفیعی | zahra shafiee
ma. student in family counseling, university of isfahan, isfahan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، گروه مشاوره، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امیر قمرانی | amir ghamarani
assistant professor in psychology, university of isfahan, isfahan, iran
دکتری روان شناسی، استادیارگروه روان-شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده-ی علوم تربیتی و روان شناسی، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_8885.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات