این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۲۹۵-۲۹۹
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان فرزندان شبهخانوادهی بهزیستی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش مهارتهای زندگی موجب ارتقای تواناییهای روانی-اجتماعی میگردد و فرد را برای برخورد موثر با کشمکشها و موقعیتهای زندگی یاری میبخشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دختران 18-14 ساله شبهخانوادهی بهزیستی شهر کرمان بود.روشکار: جامعهی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام دختران 18-14 سالهی مراکز شبهخانوادهی بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 95-1394 شامل 45 نفر بود. از آن جا که برای انجام تحقیق نیاز به حضور مستمر فرزندان در تمام جلسات آموزشی بود و فقط 30 نفر، شرایط حضور مستمر در کلیه جلسات را داشتند تمام آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمون در 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی سلامت روان گلدبرگ و هیلر (GHQ-28) استفاده شده است. تحلیل دادهها از آزمون تی نمونههای زوجی و از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی فرض نرمال بودن اختلاف نمرههای پیشآزمون و پسآزمون سلامت روان قبل از انجام آزمون تی زوجی استفاده شد.یافتهها: آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دختران مراکز شبهخانواده تاثیر معنیدار داشته است. علاوه بر تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر روی سلامت روان، این آموزش بیشترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم اضطرابی و اختلال خواب و کمترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم جسمانی در سطح معنیداری 05/0>P داشته است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان در دختران 18-14 ساله شبهخانوادهی بهزیستی شهر کرمان موثر میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزیستی، سلامت روان، مهارتهای زندگی،
عنوان انگلیسی
The effect of life skills education on children’s mental health of family-like centers of well-being organization
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Education of life skills will promote socio-psychological abilities and will help individual's copes effectively with challenges and situations in the life. The present research aims to study the effect of education of life skills on mental health of girls aged between 14-18 years old in wellbeing like-family centers of Kerman. Materials and Methods: Statistical population of this clinical research includes all girls aged between 14-18 years in wellbeing like-family centers in academic year of 2015-2016 (45 cases). Since continuous presence of children was essential in all educational sessions and only 30 girls could participate in all sessions, all girls were chosen as the sample size. The experimental group learned life skills within 10 ninety minutes sessions. To collect information, Goldberg and Hiller mental health questionnaire (GHQ-28) has been used and it was completed by participants before intervention. To analyze data, T paired test was used and Kolmogorov-Smirnov test was applied to study normalization of the difference in pre- and posttest scores of mental health before T paired test. Results: Education of life skills has been significantly effective on mental health of girls in like-family centers. In addition to the effect of education of life skills on mental health, such education has the most positive effect on signs of anxiety and sleep disorder and it has the least positive effect on physical signs in significance level of (P< 0.05) Conclusion: Concerning to the results, it seems that life skills education has significant effects on mental health in girls in like-family centers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Life skills, Mental health, Well-Being
نویسندگان مقاله
مرضیه کهنوجی | marzieh kahnooji
assistant professor of vali-e-asr university of rafsanjan, iran
استادیار دانشگاه ولی عصر عج ، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)
حدیث رشیدی نژاد | hadis rashidinejad
msc. in consultation, islamic azad university, tehran research and science department, iran
کارشناس ارشد مشاوره، دانش آموخته ی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_8850.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات