این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۲۹۵-۲۹۹

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان فرزندان شبه‌خانواده‌ی بهزیستی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش مهارت­های زندگی موجب ارتقای توانایی­های روانی-اجتماعی می­گردد و فرد را برای برخورد موثر با کشمکش­ها و موقعیت­های زندگی یاری می­بخشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان دختران 18-14 ساله شبه­خانواده­ی بهزیستی شهر کرمان بود.روش­کار: جامعه­ی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام دختران 18-14 ساله­ی مراکز شبه­خانواده­ی بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 95-1394 شامل 45 نفر بود. از آن جا که برای انجام تحقیق نیاز به حضور مستمر فرزندان در تمام جلسات آموزشی بود و فقط 30 نفر، شرایط حضور مستمر در کلیه جلسات را داشتند تمام آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمون در 10 جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش مهارت­های زندگی قرار گرفتند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسش­نامه­ی سلامت روان گلدبرگ و هیلر (GHQ-28) استفاده شده است. تحلیل داده­ها از آزمون تی نمونه­های زوجی و از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی فرض نرمال بودن اختلاف نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون سلامت روان قبل از انجام آزمون تی زوجی استفاده شد.یافته­ها: آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان دختران مراکز شبه­خانواده تاثیر معنی­دار داشته است. علاوه بر تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر روی سلامت روان، این آموزش بیشترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم اضطرابی و اختلال خواب و کمترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم جسمانی در سطح معنی­داری 05/0>P داشته است.نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به نظر می­رسد آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان در دختران 18-14 ساله شبه­خانواده­ی بهزیستی شهر کرمان موثر می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی، سلامت روان، مهارت‌های زندگی،

عنوان انگلیسی The effect of life skills education on children’s mental health of family-like centers of well-being organization
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Education of life skills will promote socio-psychological abilities and will help individual's copes effectively with challenges and situations in the life. The present research aims to study the effect of education of life skills on mental health of girls aged between 14-18 years old in wellbeing like-family centers of Kerman. Materials and Methods: Statistical population of this clinical research includes all girls aged between 14-18 years in wellbeing like-family centers in academic year of 2015-2016 (45 cases). Since continuous presence of children was essential in all educational sessions and only 30 girls could participate in all sessions, all girls were chosen as the sample size. The experimental group learned life skills within 10 ninety minutes sessions. To collect information, Goldberg and Hiller mental health questionnaire (GHQ-28) has been used and it was completed by participants before intervention. To analyze data, T paired test was used and Kolmogorov-Smirnov test was applied to study normalization of the difference in pre- and posttest scores of mental health before T paired test.  Results: Education of life skills has been significantly effective on mental health of girls in like-family centers. In addition to the effect of education of life skills on mental health, such education has the most positive effect on signs of anxiety and sleep disorder and it has the least positive effect on physical signs in significance level of (P< 0.05) Conclusion: Concerning to the results, it seems that life skills education has significant effects on mental health in girls in like-family centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life skills, Mental health, Well-Being

نویسندگان مقاله مرضیه کهنوجی | marzieh kahnooji
assistant professor of vali-e-asr university of rafsanjan, iran
استادیار دانشگاه ولی عصر عج ، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)

حدیث رشیدی نژاد | hadis rashidinejad
msc. in consultation, islamic azad university, tehran research and science department, iran
کارشناس ارشد مشاوره، دانش آموخته ی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8850.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات