این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 18 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۴۹۱-۴۹۵
عنوان فارسی
مقایسهی سبک زندگی و سلامت روانی در دبیران تربیت بدنی و سایر دبیران شهرستان بیرجند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسهی سبک زندگی و سلامت روانی دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی زن و مرد شهرستان بیرجند بود. روشکار: جامعهی آماری این مطالعه علی-مقایسهای تمام دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 بودند. برای این منظور تعداد 198 نفر (99 نفر دبیر تربیت بدنی و 99 نفر دبیر غیر تربیت بدنی) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخابشده و به پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ (1972) و سبک زندگی نوربخش، آتشپور و مولوی (1384) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی گروههای مستقل انجام شد. یافتهها: بین نمرات سبک زندگی و ابعاد آن (فعالیت بدنی، عقاید و نگرشها، بهداشت و روابط خانوادگی) با نمرهی سلامت روانی ارتباط معنیدار و معکوسی وجود دارد (05/0>P) و بین ابعاد سبک زندگی (فعالیتهای اوقات فراغت، تغذیه، فیزیک و ظاهر) و سلامت روانی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی از نظر سبک زندگی و سلامت روان، تفاوت معنیداری وجود داشت و میانگین نمرهی سبک زندگی و سطح سلامت روان دبیران تربیت بدنی بیشتر از دبیران غیر تربیت بدنی بود. علاوه بر این بین دبیران زن و مرد از نظر سلامت روانی تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0>P) و مردان از سلامت روان بالاتری برخوردار بودند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، دبیران تربیت بدنی از سطح سلامت روان بالاتر و سبک زندگی بهتری نسبت به سایر دبیران برخوردارند بنابراین به نظر میرسد که ورزش باید به عنوان جزیی از برنامهی تربیت عمومی در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت بدنی، سبک زندگی، سلامت روانی،
عنوان انگلیسی
Comparison of lifestyle and mental health among physical training teachers and other teachers in Birjand city
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to compare the lifestyle and mental health of male and female physical training and non-physical training teachers in Birjand city. Materials and Methods: This is a causal-comparative study. The statistical population consisted of all physical training and the other teachers of Birjand city in the academic year of 2014-2015. So, 198 cases (99 physical training teachers and 99 non-physical training teachers) were selected by randomized cluster sampling. They responded to Goldberg (1972) General Health Questionnaire and Noorbakhsh et al. (2005) Lifestyle Scale. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient statistical test and independent T-test. Results: There is a significant and inverse relationship between lifestyle and its dimensions (physical activity, beliefs and attitudes, health and family relationships) and the score of mental health (P< 0.05), and there is no significant relationship between lifestyle dimensions (leisure activities, nutrition, physics and appearance) and mental health. Also, there was a significant difference between physical training and non-physical training teachers in terms of lifestyle and mental health (P< 0.05), and the average score of lifestyle and mental health of physical training teachers was higher than non-physical training teachers. In addition, there was a significant difference between male and female teachers in terms of mental health, and men had higher mental health. Conclusion: According to the results of the research, the physical training teachers have higher mental health and better life style compared to the other teachers so it seems that exercise should be considered as part of the general education program.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Life style, Mental health, Physical training
نویسندگان مقاله
مسعود صیامی | masoud siyami
m.sc. in educational psychology, faculty of psychology and educational sciences, birjand university, birjand, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان-شناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
عاطفه سالاری | atefeh salari
instructor of teachers university, m.sc. in sport sciences management, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
مدرس دانشگاه فرهنگیان، کارشناسی ارشد مدیریت علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
هادی صمدیه | hadi samadieh
ph.d. student in educational psychology, faculty of psychology and educational sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_9573.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات