این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۴۷۱-۴۸۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس زنان باردار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بارداری تجربهای پراسترس تلقی میشود. ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎﺕ ﺯﻥ باردار در ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ، ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﺑﺮ نتایج بارداری ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. هدف مطالعهی حاضر بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس دوران بارداری میباشد. روشکار: این کارآزمایی بالینی بر روی 60 مادر باردار 17-20 هفته با سطح استرس بالا و مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بجنورد در سال 1394 انجام شد. غربالگری استرس با پرسشنامهی استاندارد استرس ادراک شده کوهن (PSS-14) انجام گرفت و مادرانی که نمره بالاتر از8/21 کسب کردند وارد مطالعه شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آموزش گروهی مدیریت استرس طی 4 جلسهی 90 دقیقهای هفتگی برای گروه آزمون اجرا شد. گروه شاهد مراقبتهای معمول سیستم بهداشتی درمانی را دریافت کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری تی تست و تی زوجی و آزمون مجذور خی تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمرهی استرس ادراک شده در گروه آزمون به صورت معنیداری در پسآزمون کاهش پیدا کرد (002/0P<). مقایسهی میانگین اختلاف نمرهی استرس قبل و بعد از مداخله در دو گروه نشان میدهد که میانگین تغییرات نمره در گروه آزمون به طور معنیداری بیشتر از گروه شاهد میباشد. نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور در کاهش استرس زنان باردار، ضرورت برگزاری کارگاههای آموزشی در دوران بارداری، با هدف توانمند کردن مادران در مدیریت استرس در دوران بارداری و ارتقای بهداشت روان در بارداری پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش گروهی، استرس، رویکرد راه حل-محور، زنان باردار،
عنوان انگلیسی
The effect of group training of solution-focused stress management on pregnant women's stress
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:Pregnancy is viewed as a stressful experience. Anxiety and excitement at the beginning of pregnancy will have a direct impact on pregnancy outcomes. This study aimed at investigating the effect of group training of stress management with a solution-focused approach on pregnancy stress. Materials and Methods: This clinical trial conducted on sixty highly stressed pregnant women with the gestational age of 17-20 weeks who referred to healthcare centers in Bojnourd in 2015. Cohen Perceived Stress Scale (PSS-14) was used to screen highly stressed mothers and those who scored above 21.8 were selected for the study and were randomly assigned into two intervention and control groups. The intervention group received group training of stress management for 4 weekly 90-minute sessions. The control group received routine healthcare. Data analyzed through t-test, paired t-test, chi-square and SPSS software. Results: The mean score of perceived stress in the intervention group significantly decreased on the post test (P< 0.002). Comparison of the mean scores of stress before and after the intervention in the two groups showed that the mean of stress score variations in the intervention group was significantly higher than that in the control group. Conclusion:Considering the effectiveness of solution-focused stress management training in reducing the stress of pregnant women, it is suggested that educational workshops be held during pregnancy to help mothers manage their stress during pregnancy and to promote their mental health during pregnancy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکرم اصلانی | akram aslani
department of midwifery, bojnourd branch, islamic azad university, bojnourd, iran
گروه مامائی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد (Islamic azad university of bojnourd)
احمد خسروی | ahmad khosravi
center for health related social and behavioral sciences research, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی در سلامت، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
مریم فرجام فر | maryam farjamfar
assistant professor, department of psychiatry, school of medicine and imam hossien hospital, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
استادیار گروه روان پزشکی، دانشکده ی پزشکی و بیمارستان امام حسین ع شاهرود، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
محبوبه پورحیدری | mahboubeh poorheidari
faculty member, department of midwifery, school of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
عضو هیات علمی، گروه مامائی، دانشکده ی پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_9559.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات