پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی در تمایل به ترک خدمت مدیران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش تعیین رابطه‌ی هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس با استفاده از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. روش: در این تحقیق جامعه‌ی آماری شامل تمامی مدیران مدارس زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 209 مدیر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به‌منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌ی هوش معنوی (عبداله‌زاده و همکاران، 1387)، پرسش‌نامه‌ی هوش اخلاقی (لینک و کیل، 2005)، پرسش‌نامه‌ی هوش سازمانی (آلبرخت، 2003 و پرسش‌نامه‌ی تمایل به ترک خدمت (کیم و لیونگ، 2007) استفاده گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه‌ی هم‌زمان استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها بین هوش‌های معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس رابطه‌ای منفی معنا‌دار وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که هوش‌های معنوی، اخلاقی و سازمانی به ترتیب 9/21، 7/40 و 4/32 درصد از واریانس تمایل به ترک خدمت را پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که با بالا رفتن سطح هوش‌های معنوی، اخلاقی و سازمانی مدیران مدارس، از میزان تمایل به ترک خدمتشان کاسته می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، هوش اخلاقی، هوش سازمانی، تمایل به ترک خدمت،

عنوان انگلیسی The Role of Spiritual, Moral and Organizational Intelligence on Intention to Job Leaving of School Principals
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Introduction: The aim of this research was to study the relationship between spiritual, moral and organizational intelligence with intention to job leaving among schools principals by descriptive-correlational research method. Method: Samples of 209 school principal were randomly selected out of a population of all schools principals in Zahedan at the 2015-2016 academic year. Research instruments included spiritual intelligence questionnaire (Abdollahzade et al. 2008), moral intelligence questionnaire (Lennick & Kiel, 2005), organizational intelligence questionnaire (Albrecht, 2003) and turnover intention questionnaire (Kim & Leung, 2007). To analyze data, Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used. Results: According to the results, between spiritual, moral and organizational intelligence with intention to job leaving, there was a significant negative correlation (P< 0.01). Moreover, the results of multiple regression analysis revealed that spiritual, moral and organizational intelligence can respectively predict %21/9, %40/7 and %32/4 of the variance intention to leave. Conclusions: Based on the results it can be concluded that with increasing levels of spiritual, moral and organizational intelligences of schools principals, their intention to job leaving is reduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر ناستی زایی |


مصیب بامری |
2


نشانی اینترنتی http://www.socialpsychology.ir/WebUsers/sprq/UploadFiles/OK/139608072333468809-F.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات