|
پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی در تمایل به ترک خدمت مدیران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف پژوهش تعیین رابطهی هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس با استفاده از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. روش: در این تحقیق جامعهی آماری شامل تمامی مدیران مدارس زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 209 مدیر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی هوش معنوی (عبدالهزاده و همکاران، 1387)، پرسشنامهی هوش اخلاقی (لینک و کیل، 2005)، پرسشنامهی هوش سازمانی (آلبرخت، 2003 و پرسشنامهی تمایل به ترک خدمت (کیم و لیونگ، 2007) استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانهی همزمان استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتهها بین هوشهای معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس رابطهای منفی معنادار وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که هوشهای معنوی، اخلاقی و سازمانی به ترتیب 9/21، 7/40 و 4/32 درصد از واریانس تمایل به ترک خدمت را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که با بالا رفتن سطح هوشهای معنوی، اخلاقی و سازمانی مدیران مدارس، از میزان تمایل به ترک خدمتشان کاسته میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش معنوی، هوش اخلاقی، هوش سازمانی، تمایل به ترک خدمت، |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Spiritual, Moral and Organizational Intelligence on Intention to Job Leaving of School Principals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: Introduction: The aim of this research was to study the relationship between spiritual, moral and organizational intelligence with intention to job leaving among schools principals by descriptive-correlational research method. Method: Samples of 209 school principal were randomly selected out of a population of all schools principals in Zahedan at the 2015-2016 academic year. Research instruments included spiritual intelligence questionnaire (Abdollahzade et al. 2008), moral intelligence questionnaire (Lennick & Kiel, 2005), organizational intelligence questionnaire (Albrecht, 2003) and turnover intention questionnaire (Kim & Leung, 2007). To analyze data, Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used. Results: According to the results, between spiritual, moral and organizational intelligence with intention to job leaving, there was a significant negative correlation (P< 0.01). Moreover, the results of multiple regression analysis revealed that spiritual, moral and organizational intelligence can respectively predict %21/9, %40/7 and %32/4 of the variance intention to leave. Conclusions: Based on the results it can be concluded that with increasing levels of spiritual, moral and organizational intelligences of schools principals, their intention to job leaving is reduced. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ناصر ناستی زایی |
مصیب بامری | 2
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.socialpsychology.ir/WebUsers/sprq/UploadFiles/OK/139608072333468809-F.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|